Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Calculen que les fires agroalimentàries de la demarcació de Lleida van rebre gairebé 700.000 visitants el 2023

Calculen que les fires agroalimentàries de la demarcació de Lleida van rebre gairebé 700.000 visitants el 2023

L'impacte econòmic és de més de 67 MEUR, segons un estudi de la Universitat de Lleida fet en col·laboració amb la Diputació. L'anàlisi indica que la Fira de Sant Ermengol de la Seu d'Urgell és la tercera més visitada

Presentació de l'estudi sobre les fires a la demarcació de Lleida (Foto: Diputació de Lleida)
Presentació de l'estudi sobre les fires a la demarcació de Lleida (Foto: Diputació de Lleida)
23/09/2024 20:10

Un estudi elaborat per la Càtedra de Turisme d'Interior i Muntanya de la Universitat de Lleida (UdL), amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, calcula que les 83 fires agroalimentàries celebrades a la demarcació de Lleida l'any 2023 van rebre un total de 697.200 visitants i van generar un impacte econòmic de 67,2 milions d'euros. Segons assenyala el document, la Fira de Sant Ermengol de la Seu d'Urgell, amb 70.000 visitants, es troba entre les tres fires més visitades, per darrere de la de Sant Josep a Mollerussa (138.000 visitants) i Sant Miquel a Lleida (130.000). 

La despesa mitjana de cada persona se situaria en els 96,4 euros, 44,2 dels quals corresponen als diners invertits en productes i serveis dels certàmens firals i els 52,2 restants en restauració, activitats d'oci o allotjament. 

L'autor de l'estudi i professor de la UdL, Jaume Macià, ha remarcat que "això suposa un impacte econòmic bastant important", i ha afegit que "les fires atreuen persones d'edat, ingressos i nivell educatiu divers, fet que és essencial perquè continuïn tenint èxit". A més, l'anàlisi apunta al fet que el 94% dels visitants es mostren molt satisfets amb els esdeveniments i gairebé el 50% assisteix anualment a les mateixes cites, dada que "indica una alta fidelitat i un compliment de les expectatives d'aquests esdeveniments".

La gran majoria dels enquestats (82%) no consideren necessari millorar cap aspecte de les fires, mentre que la resta fan referència a la millora de qüestions relacionades amb l'accessibilitat i la mobilitat, preus més competitius o accessibles, i productes més diversos i originals, entre altres.

Enquesta als visitants de les fires

L'anàlisi s'ha elaborat a partir d'una enquesta feta a mig miler de visitants de les fires, informació extreta de la pàgina web 'Guia de fires' de l'ens provincial i de l'estudi 'Impacte econòmic de les fires a Catalunya' de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. L'objectiu del treball és analitzar l'impacte, la distribució territorial i l'experiència dels visitants als certàmens agroalimentaris que es fan a Ponent, l'Alt Pirineu i Aran.

L'estat dels certàmens firals

El vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juan Antonio Serrano, ha subratllat que l'estudi evidencia que en els últims anys "l'enfocament de les fires ha evolucionat, passant de ser purament comercials a convertir-se també en dinamitzadores del sector turístic, perquè són un pol d'atracció per als visitants que busquen experiències úniques i enriquidores".

Per la seva part, el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, ha incidit en el fet que el territori lleidatà ha guanyat 14 nous certàmens firals. En aquest sentit, la Diputació es mostra partidària de no vetar l'augment de cites i incloure-les en la seva guia per fer-ne difusió. Verdú ha afegit: "Els municipis creuen que les fires són una bona aposta per promocionar i divulgar el que tenen a casa seva".

El 70% dels visitants es concentren en 10 fires

L'estudi també posa damunt la taula que el 70% del total de visitants a les fires agroalimentàries de la demarcació de Lleida durant el 2023 es va concentrar en deu esdeveniments. Les deu més concorregudes van ser la Fira de Sant Josep (Mollerussa) amb 138.000 persones, la Fira Agrària de Sant Miquel – Eurofruit (Lleida) amb 130.000, la Fira de Sant Ermengol (la Seu d'Urgell) amb 70.000, la Fira de l'Oli (Borges Blanques) amb 60.000, la Fira de Sant Isidre (Solsona) amb 30.000, la Fira del Torró i la Xocolata (Agramunt) 30.000, Firacóc (Tàrrega) amb 16.200, Sant Isidre-Fira del pa (Cervera) amb 15.000, la Fira de l'Oli Verd (Maials) amb 14.000 i la Fira de la Perdiu (Vilanova de Meià) amb 12.000.

Presentació de l'estudi

La presentació de l'estudi l'han fet aquest dilluns el vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació, Juan Antonio Serrano; el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, i el professor de la Universitat de Lleida (UdL) Jaume Macià. A l’acte han assistit també la presidenta de la comissió de Turisme de la Diputació, Rosa Pujol; el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre; el director de la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya, Eduard Cristóbal, i el sotsdirector de la Càtedra, Daniel Paül. 

Mostrar formulari de contacte