Carlos Casas porta a la Biennal d'Art de Venècia els sons i paisatges dels parcs naturals del Cadí-Moixeró i de l'Alt Pirineu
L'artista i cineasta barceloní hi presenta 'Bestiari', un muntatge audiovisual immersiu que també ofereix imatges del Cap de Creus i el Montseny. La creació es podrà veure a la ciutat italiana entre l'abril i el novembre d'enguany
El muntatge va més enllà i submergeix els visitants en un "entorn hipnòtic" de sons i imatges dels animals i criatures que habiten "paisatges naturals i imaginaris". El punt de partida, segons detalla Carlos Casas, és el text d'Anselm Turmeda 'Disputa de l'ase' (1417), un clàssic sobre la "nova entesa" amb el món animal. Aquest document medieval explica la història d'un home sotmès al judici d'una assembla d'animals d'un bosc idílic, on es qüestiona la superioritat humana sobre dels altres éssers. El judici evoluciona al llarg de dinou arguments, en què el portaveu dels animals, un ase de cua llarga, posa en dubte aquest antropocentrisme.
La mostra és produïda per l'Institut Ramon Llull i el seu director, Pere Almeda, posa en valor com Casas i la comissària del projecte, Filipa Ramos, "estiren el fil" del relat d'Anselm Turmeda, per parlar de relació humana amb la natura i l'animalitat. El principal element per explicar-ho és el so. Casas i Watson, han recorregut els quatre parc naturals catalans en diferents moments de l'any i del dia. En total, però, els dies de rodatge han sumat unes dues setmanes. Aquest dijous, per exemple, han fet parada al Montseny, al voltant del pantà de Santa Fe.
La banda sonora de la natura de Catalunya
Chris Watson explica que crear "la banda sonora de la natura catalana" ha estat "meravellós". Del Montseny en destaca una "fantàstica fageda" i el so del pit-roig o el pica-soques blau que l'acompanyen en la seva passejada: "Són llocs absolutament bonics". Pel que fa al muntatge, la mostra compta també amb imatges que afavoreixen a una immersió més completa. De les exploracions de Casas i Watson s'han recollit imatges amb diferents sistemes, com drons, càmeres tèrmiques, càmeres fixes i també la recreació de la visió subjectiva de diferents espècies que hi apareixen.
En el seu conjunt, la proposta es fa ressò del tema de la Biennal de Venècia, 'Foreigners Everywhere' (estrangers a tot arreu), i porta el projecte més enllà d'una visió antropocèntrica per incloure-hi el món natural.