Carod insinua que l'aprovació de la Llei de Vegueries podria ajornar-se
El PSC també planteja donar llum verd al projecte només "si hi ha consens" ICV demana deixar de banda polèmiques i avançar en la nova divisió territorial de Catalunya
El vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, que aquest dimarts ha exercit de portaveu després de la reunió de l'executiu català a Cervera, ha insinuat que el Projecte de llei d'organització veguerial de Catalunya podria no aprovar-se el 5 de gener. Aquesta era la data marcada per a donar llum verd a la llei, segons declaracions del conseller de Governació i Administracions Públiques, Jordi Ausàs.
Per Carod, "si ho tenim tot lligat en quinze dies fantàstic, però si no, no s'acabarà el món". Alhora, ha assegurat que en aquests moments el Govern està "en fase de confecció d'una posició comuna". De fet, Carod ha recordat que Catalunya ha estat sense llei de vegueries "des del 32, quan se'n va començar a parlar, fins ara", tot i que ha afegit que la voluntat del Govern no és la de seguir esperant.
El vicepresident advoca per no fer "una mala llei", sinó "una llei que ajudi Catalunya a estructurar-se territorialment, d'acord amb les necessitats d'avui en dia, amb les noves funcions de l'administració i amb la consciència territorial de la gent a cadascun dels punts del territori". De fet, el vicepresident ha garantit que el pas endavant no serà per "complicar les coses" ni als municipis ni als ciutadans, sinó per "facilitar la vida, l'activitat administrativa, comercial, social, en el conjunt del territori".
El PSC defensa la Llei de Vegueries
Per la seva banda, el viceprimer secretari del PSC, Miquel Iceta, ha defensat aquest dimecres que s'aprovi finalment una Llei de Vegueries i ha deixat clar que no li consta que el Govern hagi decidit aparcar-la. Això sí, Iceta ha advertit que si no hi ha consens suficient, "caldrà deixar-ho córrer per sempre". "Si resulta que no tenim un acord suficient, ens hauríem de dedicar a una altra cosa, però llavors oblidem-la de forma definitiva", ha dit en declaracions a ComRàdio. Segons Iceta, si hi ha una possibilitat de fer una organització territorial diferent, "valdria la pena estudiar-ho i fer-ho bé", però ha apuntat que els catalans s'ho haurien de "fer mirar" si al final prefereixen les províncies a les vegueries.
Iceta ha argumentat que ell no és membre del Govern, però ha dit que no li consta que l'executiu hagi decidit ajornar el projecte de llei i que està previst enviar-lo al Parlament a principis de gener. Ha admès que és un tema "controvertit", però ha recordat que els catalans porten trenta anys queixant-se de les províncies.
El dirigent socialista ha afegit que els debats territorials "susciten sempre controvèrsies que fan que les coses es quedin com estan". Per això, ha opinat que cal intentar tirar endavant aquesta qüestió. En aquest punt ha recordat que el socialista Joan Raventós ja demanava la dissolució de les diputacions en discursos de 1977.
Reticències d'alcaldes del PSC
Cal recordar que alcaldes destacats del PSC, com ara els de Lleida, Tarragona o Sabadell, s'han mostrat reticents amb el fet que aquesta llei tiri endavant. En aquest sentit, el secretari general d'ERC, Joan Ridao, lamentava dilluns l'actitud "decebedora" d'aquests polítics. Ridao avisava els alcaldes i càrrecs municipals del PSC "que no passessin per davant del Consell de Governs Locals i del mateix Govern". També subratllava que "no es pot permetre" acabar la legislatura sense haver completat la nova divisió territorial.
Cal afegir que mentre el PSC aposta per les set vegueries històriques, ERC ha aprovat una resolució per impulsar la vuitena, del Penedès, fet que reobre un altre debat.
ICV, a favor de l'aprovació
Per la seva banda, el secretari general d'ICV, Joan Herrera, ha declarat que "hi ha d'haver vegueries el més aviat millor". I hi ha afegit: "Es porta massa temps de model prefixat sense haver aconseguit que les vegueries es concretin". A més, ha admès que "hi ha molt rebombori al territori", tot i que ha posat en valor el fet que en altres indrets com les Terres de l'Ebre hi ha consens.
Per ell, "és hora de deixar polèmiques a banda i tirar endavant amb la constitució de les vegueries". "Ens passem el dia parlant si aquesta ha de ser vegueria o no, quan ens trobem que necessitem que es posin en marxa", ha remarcat. Per això, Herrera espera "que es debati i s'aprovi i es pugui avançar en aquest aspecte". "Treballarem perquè es constitueixin les vegueries de debò i intentarem que els debats i les polèmiques no facin que la nova divisió territorial quedi en via morta una legislatura més", ha asseverat.