Cesc Gelabert inaugura el Dansàneu amb quatre peces vinculades al folklore
El coreògraf i ballarí Cesc Gelabert ha estat l'encarregat aquest diumenge de donar el tret de sortida al Dansàneu. Gelabert, una de les veus més experimentades i reflexives de la dansa a Catalunya, ha presentat quatre peces amb algun relació directa amb el folklore i les danses populars i tradicionals. Entre elles hi havia l'Esquerrana, que es balla a les Valls d'Àneu però també a d'altres poblacions del Pirineu català, entre elles Castellciutat.
Entre peça i peça, Gelabert va fer petites explicacions i va elogiar el marc "extraordinari" de l'església romànica de Santa Maria d'Àneu. Pel Festival de Cultures del Pirineu, fins a l'1 d'agost, hi actuaran també artistes com Maria del Mar Bonet (amb el guitarrista Borja Penalba), Mishima, Joan Garriga, Roger Mas i Sílvia Bel.
A la inauguració, Gelabert va remarcar el valor de diverses danses que, en major o menor mesura, tenen a veure amb el folkore com són la sardana, l'aurresku basc, un bolero cubà o un fandango. El creador va fixar la mirada igualment en una de les danses tradicionals més emblemàtiques de les Valls d'Àneu i de l'Alt Pirineu, com és l'esquerrana, en un gest d'agraïment i proximitat al territori. L'actuació s'emmarca en el programa Parelles de Ball que, a través de l'Associació de Companyies Professionals de Dansa de Catalunya, promou la creació artística i el vincle entre municipis i professionals del sector.
Acte en memòria dels homes assassinats a Isavarre l'any 1938
La dansa de Cesc Gelabert ha donat inici a un programa d'activitats que compta amb una vintena de propostes que s'han programat a partir de diferents eixos, com el suport a projectes pirinencs, la recuperació patrimonial, les commemoracions i la memòria històrica. Aquest últim eix temàtic, de nova incorporació aquest 2021, centrarà la segona jornada de festival.
Aquest dilluns, l'actriu Sílvia Bel i el cantautor solsoní Roger Mas oferiran un recital in situ, a Isavarre, en record dels tràgics fets de Prat de Fuster. Es tracta d'un esdeveniment documentat el 17 d'abril de 1938, durant l'ocupació franquista del Pallars Sobirà, quan una desena d'homes del poble d'Isavarre van ser retinguts i assassinats per les tropes de Franco, que posteriorment van enterrar els cadàvers en una fossa comuna, a Sorpe.
Concert d'Artur Blasco, Arnau Obiols i Marien de Casimiro
L'Alt Urgell també serà present en aquest Dansàneu. Aquest dimarts, dia 27, a les 7 del vespre, Artur Blasco, Arnau Obiols i Marien de Casimiro oferiran un espectacle en record al mestre Joan Tomàs. El concert es podrà escoltar a l'Església de Sant Joan d'Isil, al municipi d'Alt Àneu.
L'acte inaugural ha estat presidit per la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, que ha destacat la importància del Dansàneu i el seu paper en la recuperació del patrimoni i de la memòria que fa el Festival de cultura de les Valls d'Àneu, que enguany ha estat distingit amb el Premi Nacional de Cultura.