Comença l'última setmana de campanya amb propostes sobre educació, Castellciutat, economia i independència
Compromís vol potenciar la formació i la cultura "com a pilars de dinamització i lideratge". Junts preveu refer carrers i crear el nou accés, aparcament i un nou pas de vianants a Castellciutat. ERC defensa el nou polígon industrial a l'antic càmping, crear una escola d'oficis i atraure professionals digitals. La CUP afirma que presenten un projecte "netament independentista". El PP proposa construir habitatges en terrenys cedits a baix cost
La campanya de les eleccions municipals a la Seu d'Urgell entra ja en la setmana decisiva. Després d'un cap de setmana marcat pel debat a la Sala de Sant Domènec i els primers actes principals, els partits encaren els últims dies per explicar les seves idees per al municipi.
Compromís proposa “potenciar la formació i la cultura com a pilars de dinamització i lideratge a la Seu i el Pirineu”. El cap de llista de la formació, Joan Barrera, ha assegurat que dóna suport a la consolidació de l’INEFC Pirineus, estrenat aquesta legislatura, i a la creació de nous cicles formatius, lligats a la muntanya, esport, natura, sostenibilitat i noves tecnologies, perquè entén que “han de servir per atraure estudiants i dinamitzar la Seu com a ciutat referent” en educació, com va ser-ho als segles XIX i XX, amb la idea d’assolir un gruix d’uns 400 estudiants.
I pel que fa a l’educació inicial, Barrera vol “tornar a obrir la Llar d’infants la Grandalla, per garantir plaça gratuïta a tots els infants, especialment els de dos anys i com a factor dinamitzador del centre històric”. L’alcaldable creu que aquest centre “no s’havia d’haver tancat mai”.
En l’àmbit cultural, Joan Barrera es compromet a “iniciar els estudis tècnics per a la construcció d’un Teatre-auditori”, perquè creu que “la Seu necessita un equipament d’aquestes característiques”. Paral·lelament, Compromís defensa “potenciar tots els moviments de creativitat cultural de la nostra ciutat, tot facilitant espais i donant suport a totes les iniciatives”. Amb aquest mateix objectiu, Barrera vol aconseguir “una major coordinació de totes les escoles d’arts municipals” i “complementar la formació amb l’escola de teatre i arts escèniques”.
Junts vol treballar perquè “Castellciutat bategui a ritme del poble viu que és”. El cap de llista, Jordi Fàbrega, planteja “un pla d’inversions per refer carrers i crear aparcament i l’accés al cap del poble i el pas de vianants a la carretera”. Fàbrega n’ha parlat amb Ramon Aril, regidor del grup de Progrés a l’Ajuntament entre 1987 i 1999, i Joan Llobera, candidat número 4.
Tot i que la pandèmia ha endarrerit projectes, l’alcaldable destaca la feina feta, com ara la urbanització del carrer Sant Isidre i el nou consultori als antics estudis de RàdioSeu, on alhora s’ha ampliat el local de la Comissió de Festes, amb qui s’ha creat la Ruta d’Art Urbà. També esmenta la licitació del pas de vianants a l’N-260, que inclourà parada d’autobusos amb marquesina, i l’adjudicació de la passera sobre el riu Valira, juntament amb l’encomana de reurbanització del carrer Terrats.
En nous projectes, a més de pavimentació, nou accés i l’aparcament, Fàbrega esmenta la urbanització de la Ciutadella pel ‘Hub’, el nou col·lector i la reforma del Rastrillo, generant-hi ombra per tot l’any. Fàbrega i Aril donen suport a ampliar els murals, com “un projecte d’orgull de poble”, i a seguir col·laborant tant amb la Comissió de Festes com amb l’AMPA i els veïns per mantenir tradicions locals. Quant a la zona esportiva, volen transformar-la en un “espai familiar i juvenil”.
El cap de llista d’ERC, Francesc Viaplana, situa entre les seves “prioritats” crear “una Seu econòmicament dinàmica perquè qui visqui aquí s’hi pugui guanyar la vida”. Per això, aposta pel nou sector industrial a l’antic càmping Envalira, perquè entén que “promourà la implantació d’empreses i que les ja existents puguin créixer”.
Aquestes empreses, segons Viaplana, “necessitaran mà d’obra qualificada” i, per això, anuncia la creació d’una escola d’oficis “que proporcioni formació i capacitació a treballadors i treballadores del territori, així com als que vulguin desplaçar-s’hi per formar-se”. També en economia, l’actual alcalde aposta per “promoure a la Seu i Castellciutat la implantació de nòmades digitals i neorurals tecnològics, que vulguin gaudir d’un entorn natural incomparable, accés als principals serveis i qualitat de vida”.
Viaplana n’ha parlat acompanyat de la número 3 de la llista i actual regidora de comerç, Núria Tomàs, i de la número 4, Imma Palau. Tomàs afirma que el carrer Canonges “ha estat clau en la dinamització aquesta legislatura”, però creu que “cal potenciar-lo encara més i que s’hi obrin nous establiments”. També proposa “una aula de cuina i tast a la Sala La Cuina” i una cafeteria “com a espai de socialització i dinamització de la zona”. De la seva part, Palau es compromet a “potenciar les empreses i comerços amb incentius fiscals” i “fer del mercat setmanal un referent agroalimentari del Pirineu”.
D'altra banda, ERC ha exposat aquest dilluns el seu programa electoral en una entrevista emesa RàdioSeu. Francesc Viaplana, cap de llista republicà ha estat entrevistat per la directora de l'emissora municipal, Marta Pujantell. El podcast de l'entrevista es pot recuperar en l'apartat de 'Ràdio a la carta' de la nostra pàgina web.
El cap de llista de la CUP, Bernat Lavaquiol, assegura que la seva formació presenta "un projecte netament independentista" i hi afegeix que es consideren "l'única candidatura independentista a les eleccions municipals de la Seu" perquè al programa electoral hi inclouen "la independència i la construcció d'uns Països Catalans socialment justos", concretament a l'apartat "Municipalisme" del seu codi ètic. Lavaquiol critica que Junts i ERC no incloguin les paraules 'independència' ni 'república' als seus programes d'aquests comicis locals.
Sobre la manera d'assolir aquest objectiu, Lavaquiol explica que proposen "crear l'Assemblea Municipalista dels Països Catalans", que creu que serviria per "coordinar el treball republicà i rupturista que faci avançar les alternatives polítiques i econòmiques en àmbits com les finances, les polítiques municipals i l'acollida de persones migrades". La CUP també planteja, com a via per a la llibertat de Catalunya, “aprofundir en l’intercanvi i les relacions polítiques, culturals, econòmiques i educatives entre els municipis i comarques dels Països Catalans” i “exercir de contrapoder, especialment en un moment en què les institucions autonòmiques estan més coartades que mai”.
El PP afirma en el seu programa electoral que volen "que tothom que visqui i treballi a la Seu tingui un habitatge digne i assequible econòmicament”. Com a solució, el seu cap de llista, Mario García, proposa “construir habitatges en terrenys cedits a baix cost perquè els ciutadans els puguin fer servir”. En la mateixa línia, també volen “fomentar la construcció de cases” com una manera de “dinamitzar l’economia”. De la seva part, Vox no ha difós aquest dilluns cap comunicat o convocatòria referent al seu programa electoral a la Seu.