Compromís considera que durant la pandèmia de la COVID-19 no s'ha complert amb el principi d'igualtat d'oportunitats en l'educació
El grup municipal creu que els alumnes de famílies vulnerables han tingut dificultats per continuar el curs escolar per manca de connectivitat i ordinadors. L'equip de govern de l'Ajuntament de la Seu defensa que cap família ha quedat desatesa durant la crisi sanitària i especifica que tots els joves ja disposen de dispositius i Internet
Compromís X la Seu ha denunciat aquest dimecres en un comunicat de premsa que durant la pandèmia de la COVID-19 no s'ha complert amb el principi d'igualtat d'oportunitats en l'àmbit de l'educació. El grup municipal considera que el sistema ha estat "poc eficient i sense criteris clars" i que ha deixat els alumnes de famílies vulnerables "amb moltes dificultats per continuar el curs".
En aquest sentit, Compromís assenyala que "els ajuntaments, els centres educatius i les famílies han patit un departament d’Educació caòtic en la seva gestió, que ha donat instruccions poc clares i, en ocasions, contradictòries". I ha afegit: "El resultat d’aquesta manca de directrius ha estat que els curs arriba a la seva fi i molts nens i nenes encara esperen que la connectivitat i els dispositius que es van prometre públicament".
El grup urgellenc assenyala que el decret que va obligar les escoles a tancar exigia als responsables en matèria d’educació pensar en una solució realista que permetés a l'alumnat continuar amb la seva formació en igualtat de condicions. "Així, es va optar per seguir el curs de forma telemàtica amb el compromís de facilitar l'accés a Internet, dispositius i acompanyament als alumnes que ho necessitessin", s'especifica. Malgrat tot, el text ressalta que "la idea d’un tercer trimestre telemàtic necessitava d’uns recursos i d’uns criteris adaptats a les necessitats de cada cas, ja que no és el mateix no disposar de connectivitat perquè vius a un poble de muntanya, que no tenir-ne perquè vius compartint pis amb dos famílies més al barri del Raval a Barcelona".
Diferències entre famílies
Compromís explica en el comunicat que "els docents es van trobar d’un dia a l'altre amb la responsabilitat de comunicar a les famílies la decisió del departament, havent de reconèixer que ni ells mateixos sabien com es concretaria aquest pla". També especifica que "les famílies amb cert nivell cultural i econòmic es van posar a col·laborar amb els centres i han tirat endavant, però en altres llars amb progenitors amb problemàtiques, com el desconeixement de la llengua, recursos econòmics insuficients, baixa formació acadèmica, malalties, trastorns mentals o addiccions, situacions de violència de gènere o familiar, o negligència parental, la situació ha estat diferent". En aquest sentit, la plataforma política lamenta que "el curs arriba a la seva fi i aquests infants i adolescents es troben en una situació acadèmica i emocional pitjor que abans de la pandèmia, ja que les ajudes no han arribat".
Compromís assegura que "els docents d’escoles i instituts van denunciar aquesta situació tant al departament d’Educació com a l’Ajuntament de la Seu, i que en aquest cas s’ha complert aquella dita de 'tots al sac i el sac a terra', ja que tots prometien i res es complia, i les culpes anaven d’una banda a l’altra". Així, el grup remarca que "com sol passar en aquests casos, ha estat gràcies sobretot a la feina dels mestres i professors més conscienciats, del voluntariat i de la intervenció de les ONG locals, que s’ha pogut fer algunes intervencions educatives encarades a pal·liar els efectes d’aquest manca de resposta de l’administració".
Propostes per a l'estiu
Compromís lamenta "l’augment de la desigualtat educativa des del començament del confinament i al llarg de tot l’estat d’alarma" i especifica que s'ha plantejat a l’equip de govern de l'Ajuntament de la Seu diferents propostes que, seguint els criteris sanitaris, es podrien desenvolupar a tota la comarca. Així, es proposa organitzar casals d’estiu per a tots els infants amb activitats de contacte amb la natura i de reforç de les competències bàsiques, prioritzant els alumnes en situació més desfavorida; obrir sales d’estudi a l’estiu amb monitoratge de suport, i treballar per disposar al mes de setembre dels espais que permetin l'escolaritat presencial, "ja que és l'única que pot garantir la igualtat d’oportunitats i l’acompanyament proper dels alumnes que no tenen el suport a casa".
Carlota Valls, regidora de Compromís X La Seu i consellera portaveu de Compromís X Pirineu, es mostra molt crítica amb la gestió educativa durant la pandèmia i afirma que “uns responsables polítics que abandonen a la seva sort als fills i filles de les famílies vulnerables demostren no ser bons servidors públics i no tenir visió de futur, ja que està comprovat que invertir en educació per a tothom és invertir en el desenvolupament d’un país”. També ha incidit en el fet que “la solució està en articular polítiques públiques que dotin els centres educatius dels professionals i els serveis que realment necessiten, liderades per polítics que apostin amb fermesa per una educació pública, de qualitat i inclusiva”.
Cap família desatesa
En relació amb les crítiques de Compromís, la regidora d'Educació de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, Núria Tomàs, ha defensat que cap família ha quedat desatesa durant la pandèmia de la COVID-19. En aquest sentit, Tomàs ha explicat que tant des de les escoles com des del Consorci d'Atenció a les Persones de l'Alt Urgell (CAPAU) s'ha fet "des del primer moment de la crisi sanitària" un seguiment de les necessitats dels nens i nenes de la comarca, amb tutories individualitzades o trucades telefòniques, per exemple.
La regidora urgellenca també ha ressaltat que des de la setmana passada tots els nois i noies que ho havien demanat compten amb connectivitat i ordinadors, tal com s'havia compromès el departament d'Educació. D'altra banda, el consistori de la Seu ha facilitat Internet i aparells electrònics a 16 estudiants del Pla de Transició al Treball (PTT) i a joves que no van fer la sol·licitud quan pertocava. "Si sorgeixen noves necesssitats, serà l'Ajuntament qui les cobrirà", ha especificat. I ha afegit: "Els nois i noies no hauran de tornar els ordinadors fins al mes de setembre i tindran cobertura durant l'estiu".
Un altre servei que ha dut a terme l'administració local és el de les fotocòpies, que s'han facilitat a més de 70 famílies de l'Alt Urgell. D'altra banda, Càritas i l'ONG La Seu Solidària es van oferir en el seu moment a aportar material escolar, que ha gestionat el CAPAU.
Casals garantits
La regidora d'Educació ha volgut deixar constància de la feina feta "malgrat la incertesa de la situació i el fet que ha calgut seguir les directrius del departament d'Educació". D'altra banda, davant les peticions de Compromís, ha recordat que els casals ja s'ha confirmat que es programaran, seguint la normativa que prepara la Generalitat. "Fins i tot s'ha fet ja una reunió amb les entitats que els organitzen per anar tots a la una", ha puntualitzat. El consistori també està pendent de la necessitats d'espais escolars alternatius per al mes de setembre.
Finalment, Tomàs ha subratllat la tasca duta a terme els últims mesos per part de l’equip de govern de l'Ajuntament en l'àmbit educatiu, ja que s'ha aconseguit la implantació a la Seu d'un Itinerari Formatiu Específic (IFE) per a joves amb dispacitat intel·lectual lleu o moderada, i s'està a punt d'enllestir un conveni per a municipalitzar la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC). Així mateix, la regidora urgellenca ha recordat que aquest mateix dimecres s'ha signat el conveni que farà possible la posada en marxa a la Seu, el curs 2021-2022, del grau universitari de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (CAFE), "tot i les traves de Compromís al consistori i del grup socialista a la Diputació de Lleida per tal que no se signés el document, molt important per a la ciutat i el territori".