Compromís presenta una moció per garantir una atenció digna a les oficines bancàries de l'Alt Urgell
El grup comarcal constata que cada cop hi ha menys sucursals i més traves perquè els clients puguin fer operacions presencialment. El text, que es debatrà al ple d'avui dijous, proposa instar els bancs a reforçar l'atenció personal i exigir a les administracions superiors que en garanteixin el compliment per part de les entitats financeres
El grup de Compromís X Pirineu al Consell Comarcal de l'Alt Urgell presentarà al proper plenari una moció en què es demana que les entitats bancàries garanteixin una "atenció digna" a les sucursals que encara mantenen obertes a la comarca. La formació ha contactat personalment amb les oficines i han "constatat que cada vegada n'hi ha menys", després de constatar que, per exemple, el BBVA -que havia absorbit Caixa Catalunya- ha tancat fa poc temps la que tenia a Organyà, i que "les que queden, totes operen amb importants restriccions horàries i dificultats diverses per accedir-hi".
El grup comarcal també posa de manifest "les dificultats afegides que es troben les persones que viuen als pobles, per la manca de transport públic, que dificulta encara més els desplaçaments per fer gestions als bancs", i la "poca o nul·la cobertura de mòbil, que fa impossibles moltes gestions telemàtiques que demanen una confirmació via SMS". També destaquen "les dificultats per la poca accessibilitat dels tràmits telemàtics, cosa que deixa en situació d’indefensió persones grans o sense formació digital i persones amb discapacitats sensorials o cognitives".
Segons Carlota Valls, portaveu de Compromís X Pirineu, "és urgent fer entendre a les entitats bancàries que totes les persones, i en especial les més vulnerables, tenen dret a ser ateses dignament". Per la també regidora de l'Ajuntament, no es pot tolerar "ni un sol dia més les llargues cues de persones grans al carrer esperant ser ateses", si bé matisa que "cal reconèixer l'esforç que fan els treballadors i treballadores dels bancs", "també són víctimes de la injusta situació que estem vivim, fruit de decisions que es prenen molt amunt".
Per tot plegat, Compromís proposar al ple del Consell Comarcal, previst per aquest dijous mateix, "instar el conjunt de les entitats bancàries i financeres que operen a la comarca a reforçar els recursos d’atenció al client, per tal d’oferir un servei adequat durant tot l'horari, especialment a aquelles persones que no poden fer els seus tràmits o gestions telemàticament, com són les persones grans, les persones sense formació digital i les persones sense els recursos tècnics necessaris".
El text també proposa "instar el Banc d’Espanya, organisme regulador competent del sistema financer, a activar protocols eficaços que protegeixin als clients dels bancs" i especialment "les persones més vulnerables, davant de situacions i comportaments poc ètics com la publicitat enganyosa o poc transparent en productes financers, el cobrament de comissions abusives i desproporcionades i la manca de suport i acompanyament en les gestions". Finalment, la moció vol "instar els Ajuntaments a fer una campanya informativa per tal de fer arribar a les persones més vulnerables un suport administratiu en aquelles reclamacions davant els abusos de les entitats bancàries". A l'últim punt, es contempla traslladar aquest acord a les entitats comarcals que defensen els drets dels i les pensionistes, a col·lectius i entitats que treballen amb la gent gran i els col·lectius més desfavorits, a tots els ajuntaments de l'Alt Urgell, a la Conselleria d’Economia i Hisenda de la Generalitat i a totes les entitats bancàries que operen amb oficina pròpia a la comarca de l'Alt Urgell.