Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Compromís X Pirineu proposa un tractament diferenciat de les comarques de muntanya en l'impost d'emissions de CO2

Compromís X Pirineu proposa un tractament diferenciat de les comarques de muntanya en l'impost d'emissions de CO2

La formació considera injust que es faci pagar als conductors pirinencs la mateixa taxa que a les àrees urbanes, on hi ha molta més oferta de transport públic. La petició es presenta aquest dijous al ple del Consell Comarcal de l'Alt Urgell

La carretera N-260, a Ribera d'Urgellet
La carretera N-260, a Ribera d'Urgellet
14/11/2019 11:55

Compromís X Pirineu presentarà al ple del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, avui dijous, una moció en què demana que els consells comarcals de l'Alt Pirineu s’uneixin per presentar al Parlament una proposta de modificació de la Llei del canvi climàtic. Concretament es demana que els habitants de les comarques de muntanya quedin exempts del pagament del nou impost sobre les emissions de diòxid de carboni en vehicles de tracció mecànica, que ha impulsat la Generalitat de Catalunya.

La moció recorda que l'Alt Pirineu és la zona amb menys contaminació de tot Catalunya i que, a més a més, per a la majoria d'habitants pirinencs és imprescindible l'ús del cotxe privat, o fins i tot d'un vehicle tot terreny, a causa de la manca d'alternatives de mobilitat i del fet que l'oferta de transport públic és molt limitada en comparació amb les àrees urbanes, especialment pel que fa als pobles més petits.

L'objectiu de l'impost, segons el Govern, és gravar aquestes emissions perquè incideixen en l’increment de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. La taxa es pagarà anualment i afectarà més de tres milions i mig de vehicles, segons els plans de l'executiu. Actualment s'està tramitant la modificació de la Llei sobre del canvi climàtic, aprovada l'any 2017. Diverses entitats i associacions ja han demanat que es revisi el dictamen; entre elles, el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), que està format per les organitzacions empresarials Pimec i Foment del Treball; pels sindicats UGT, Comissions Obreres i Unió de Pagesos, i per altres entitats, com ara la Federació Nacional de Confraries de Pescadors, la Confederació de Cooperatives de Catalunya i la Taula d'Entitats del Tercer Sector.

L'informe del CTESC posa en dubte l'eficàcia del nou tribut, proposa que s’incorpori dins d'altres tributs ja existents i critica l'impacte que pot tenir sobre les empreses i sobre diversos sectors industrials. També demana que els contribuents paguin l'impost segons la quantitat de quilòmetres reals que recorri cada vehicle, a fi de gravar les emissions de CO2 de manera proporcional al seu volum d’emissió. El RACC, de la seva banda, afirma que aquest impost no és just perquè no incidirà sobre les emissions efectives de CO2 ja que la taxa impositiva grava tots els vehicles, especialment als de més antiguitat, però en queden exempts els vehicles pesants, que són els que generen més CO2. A més a més, l’import de l’impost no depèn dels Km recorreguts, i el gran volum de cotxes i camions que travessen Catalunya de pas també en queden exempts.

A aquestes consideracions, Compromís pel Pirineu hi afegeix en aquesta moció una altra consideració com és que "caldria introduir el factor de la zona on circula habitualment el vehicle". I en el cas concret de l'Alt Pirineu, recorda que:

  • Les persones que viuen i treballen a les zones de muntanya necessiten els cotxes per desplaçar-se, atesa la manca d’altres mitjans de transport alternatius.
  • Les persones que viuen o treballen a zones d’alta muntanya, a més a més, necessiten d’un vehicle 4x4 per circular per segons quines carreteres o camins.
  • El Pirineu és la zona menys contaminada i que menys contamina en proporció a la resta de Catalunya.
  • Les nostres comarques són les que tenen un nivell de riquesa més baix, per tant un nou impost agreujaria la situació econòmica de moltes famílies.

Tenint en compte aquesta realitat, Compromís conclou que "no és just que una persona que viu a un poble de muntanya pagui el mateix que una persona que viu i es desplaça diàriament per les grans ciutats, que és on realment s’estan patint uns nivells preocupants de contaminació atmosfèrica". La portaveu del grup comarcal, Carlota Valls, reivindica la "lluita contra la despoblació" i creu que "no es pot permetre més greuges cap a la població rural, prou castigada ja per una situació de desigualtat constant en tots els camps". La proposta consisteix en crear "una comissió per redactar un document que inclogui les consideracions territorials abans exposades respecte el citat impost i la petició d’exempció d’aquest impost a les zones de muntanya".

La moció també inclou la proposta de fer arribar aquest document a la resta de Consells Comarcals del Pirineu perquè s'hi puguin adherir i, posteriorment, també al Parlament de Catalunya perquè es tingui en compte abans de l’aprovació definitiva de la modificació de la llei.

Mostrar formulari de contacte