Crítiques pels retards en el cobrament de les prestacions d'atur o ERTO tramitades pel SEPE
A la primera onada de sol·licituds, el 70% dels expedients no entraven al sistema. L'ens del Ministeri de Treball reconeix que pel que fa a la demarcació de Barcelona encara no ha pagat ni una prestació d'aquell procés
Sindicats i treballadors a l'atur han tornat a denunciar públicament les darreres hores els retards en el cobrament de les prestacions per situacions d'atur o per Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO). Davant la difusió d'aquestes queixes, el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), que forma part del Ministeri de Treball del Govern espanyol, ha reconegut les darreres hores que ja suma tres mesos de retard en el reconeixement de l'atur i que, pel que fa a la demarcació de Barcelona (que concentra la major part de tràmits de Catalunya), encara no ha pagat ni una sola prestació a cap nou desocupat des del 12 d'agost, segons ha pogut saber l'ACN. Així doncs, aquest novembre només cobraran els aturats que van presentar la sol·licitud abans d'aquell dia.
El decalatge neix de l'allau d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) registrats durant el confinament. En un inici, la tramitació de l'atur anava al dia i la dels ERTO no. L'organisme va decidir "equiparar el retard" de tots dos processos i dedicar més personal als expedients. L'ens encara ha d'arreglar multitud d'errors de la primera onada, en la qual el 70% dels ERTO no entraven al sistema.
Una treballadora del SEPE que es dedica a capitalització, és a dir, al pagament únic de l'atur, exemplifica aquesta problemàtica i no dubta a afirmar que "tot l'organisme està col·lapsat" i que quan ve una persona a demanar la capitalització, "a l'hora de mecanitzar-ho resulta que no té prestació perquè no li han reconegut encara que la va sol·licitar a finals d'agost". Ho ha explicat a l'ACN Margarita Rico, representant de CCOO al SEPE de Barcelona.
Reforços provinents de vuit territoris
El Ministeri de Treball assegura que l'organisme treballa "intensament" perquè es redueixi el temps de reconeixement de la prestació i augura que la gestió s'agilitzarà aquest mes de novembre perquè "s'han adoptat mesures de reforç". Demarcacions amb menys càrrega de feina, com la de Lleida (on també hi ha hagut queixes des de l'inici de la pandèmia, donen ara suport als territoris que tenen més pressió, com ara Barcelona.
Concretament, el servei estatal d'ocupació compta amb 100 funcionaris de vuit territoris espanyols que estan ajudant a tramitar les prestacions d'atur de la principal demarcació catalana. D'aquesta manera, esperen desfer el coll d'ampolla i assumir aquesta feina i les incidències detectades d'ERTO abans de final d'any.
Un 6% d'errors en la segona tanda d'ERTO
En la segona onada, el servei estatal d'ocupació ha introduït canvis per simplificar el procés de tramitació d'expedients. Des del 16 d'octubre, l'organisme assegura que tan sols ha identificat un 6% d'errors en les prestacions dels ERTO, que, segons el Departament de Treball, ja hauran de cobrar 106.000 persones més. Segons aquesta informació, gran majoria dels afectats pels prop de 16.000 ERTO nous -arran del tancament de bars, restaurants, centres d'estètica, espais culturals o comercials- sí que cobraran aquest mes de novembre.
Les 7.000 incidències detectades en la segona tanda d'expedients s'han repartit entre els treballadors i s'ha arreglat "tot el que podia fer el SEPE" abans del 31 d'octubre. El sistema es va tancar un dissabte a les dotze de la nit, ja que l'organisme va deixar la possibilitat de treballar "voluntàriament" i sense cobrar per poder tramitar el màxim nombre de treballadors, segons els sindicats.
Els treballadors creuen que no acabaran "mai"
I és que els treballadors denuncien que han perdut "completament" la seva normalitat i pateixen un "nivell d'estrès increïble" que tindrà conseqüències per la seva salut mental, assegura Rico. Segons diu, els empleats que fan feina des de casa treballen amb el seu ordinador propi i, a més a més, s'han de pagar el cost de la línia de telèfon i del wifi.
Els empleats del SEPE denuncien que falten "més mans" perquè la plantilla està envellida i ja era insuficient abans de la pandèmia, assegura Rico. Del mateix parer és Enric Medina, membre de la Junta de Personal de la CGT i treballador del SEPE. "La sensació és que això no acabarà mai", afirma Medina, tot i que admet que la segona onada s'ha enfocat "d'una manera més raonable" i que provoca "menys incidències". En tot cas, assegura que "el nombre de persones afectades per ERTO és brutal i és impossible portar-ho al dia".
Pendents de cobrar des de fa dos o tres mesos
Per millorar el servei d'atenció, ha entrat a treballar una empresa que atendrà trucades dels usuaris del SEPE. Medina es pregunta si aquesta mesura serà efectiva i creu que hauria sigut millor destinar els diners a contractar més personal qualificat. Tot i això, els sindicats valoren aquesta contractació com a un pas positiu per les persones aturades i en ERTO ja que una de les seves denúncies des de l'inici de la pandèmia és la manca de comunicació de l'organisme.
Finalment, els sindicats lamenten que el Ministeri de Treball, de qui depèn el SEPE, asseguri que la problemàtica amb les prestacions està pràcticament resolta, quan "encara hi ha moltíssima gent que porta dos o tres mesos sense cobrar". De fet, la plantilla del SEPE ha vist "atònita" les declaracions optimistes del ministeri que encapçala Yolanda Díaz quan ells es veien obligats a "fer jornades de 12 hores i encara no donaven l'abast", segons denuncia Margarita Rico.