Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Descobreixen al Parc Natural del Cadí-Moixeró una nova població d'una planta amenaçada

Descobreixen al Parc Natural del Cadí-Moixeró una nova població d'una planta amenaçada

L'esperó muntanyenc s'ha localitzat al sector sud-oest de la serra del Cadí, al municipi de la Vansa i Fórnols A causa de la seva raresa, aquesta planta està protegida legalment

Esperó muntanyenc
Esperó muntanyenc
23/09/2014 14:13

Al Parc Natural del Cadí-Moixeró, gestionat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, s’ha descobert aquest estiu una nova població de l’esperó muntanyenc (Delphinium montanum). Es tracta d’una planta endèmica i amenaçada que s’ha pogut descobrir a partir de prospeccions de camp realitzades pel personal tècnic de l'espai natural.

Aquesta planta només viu a les tarteres d’alta muntanya del Pirineu oriental i, en tot el món, solament se’n coneixen una desena de poblacions. A causa de la seva raresa, està protegida legalment mitjançant el Decret 172/2008 (Catàleg de flora amenaçada de Catalunya).

La nova població se situa al sector sud-oest de la serra del Cadí, al municipi de la Vansa i Fórnols (Alt Urgell). Encara no se n’ha fet un cens exhaustiu, però s’estima que hi ha de 4.000 a 5.000 individus, dels quals uns 2.000 són reproductors. Segons aquesta estimació, es tracta d’una de les poblacions més grans d’aquesta espècie, segurament la tercera més nombrosa del món.

Documentat a la Cerdanya i al Berguedà

Amb el descobriment de la nova població, el Parc Natural es confirma com l’espai de més importància per a la conservació d’aquesta planta, ja que segons les dades actuals més de la meitat de la població mundial s’ubica dins els seus límits. L’esperó muntayenc ja estava ben documentat en dos llocs més de l'espai natural, un a la Cerdanya (amb una població més gran) i un al Berguedà (població una mica més petita), a més d’haver-n’hi dues altres indicacions dels anys 80 en llocs on no ha estat retrobat (al vessant nord del Cadí i al Pedraforca).

El Parc Natural fa un seguiment de les poblacions d’aquesta espècie de fa anys per estudiar-ne la viabilitat de futur, ja que, tot i que és una planta tòxica, els isards en mengen les flors. Sortosament, s’ha comprovat que això no comporta una disminució de la capacitat de reproducció a través de les llavors, ni afecta la seva salut.

Projecte de col.laboració transfronterera

L’esperó muntanyenc és una de les plantes que ha estat seleccionada per a un projecte de col·laboració transfronterera sobre la flora d’interès patrimonial del Pirineu català, en què participen espais naturals protegits i administracions de Catalunya, França i Andorra. En el marc d’aquest projecte, enguany s’establiran parcel·les de seguiment a llarg termini i es faran censos en cinc o sis poblacions de Delphinium montanum al Cadí, el Ripollès, l’Alta Cerdanya i el Conflent.

Mostrar formulari de contacte