Satisfacció dels usuaris de les estacions d’esquí de l'Alt Pirineu i Aran
Així ho indica una enquesta que el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha encarregat a la Càtedra de Turisme d’Interior i de Muntanya de la UdL. L'anàlisi de les dades ratifica la importància del sector en l'economia del territori
El perfil dels esquiadors que visiten els 11 complexos hivernals de l'Alt Pirineu i Aran és el de dones i homes d'entre 30 i 65 anys procedents de Catalunya, que fan escapades de cap de setmana per anar a esquiar durant la temporada d'hivern, que s'allotgen en segones residències i hotels, i que valoren positivament la seva estada i les estacions d'esquí pirinenques. Així ho indica un estudi de la Càtedra de Turisme d'Interior i de Muntanya de la UdL que ha fet públic la Diputació de Lleida a través del seu Patronat de Turisme.
Segons els promotors de l'enquesta aquest document ratifica la importància del turisme d'esquí per a l'economia de bona part de les poblacions del Pirineu i la Val d'Aran, així com la notable capacitat de captació d'esquiadors d'altres territoris que tenen les estacions d'esquí de la demarcació.
L'estudi s'ha basat en una enquesta a 1.200 turistes i visitants durant la temporada 2014-2015 i indica que el 92% dels esquiadors valoren molt bé (56%) o bé (36%) la seva estada a les estacions. L'estudi porta per títol 'Enquesta qualitativa sobre el turisme d'esquí al Pirineu de Lleida. Temporada d'hivern 2014-2015'. L'objectiu del mateix és obtenir un coneixement més qualitatiu del sector, "que vagi més enllà de la relació de forfets venuts i permeti conèixer les motivacions i característiques dels esquiadors".
Impacte de 203 milions d'euros
El resultat de l'enquesta indica que els ingressos directes per la venda de forfets durant la temporada 2014-2015 (en la que es van vendre 1.163.000 forfets) van suposar uns 29 milions d'euros. No obstant això, la despesa directament relacionada i que repercuteix al territori va arribar als 203 milions d'euros. Aquest fet suposa que cada esquiador va destinar com a mitjana 174 euros a la pràctica d'aquest esport d'hivern.
Aquests recursos tenen, per tant, un impacte important en les economies i en les estructures laborals de nombroses localitats de l'Alt Pirineu i de la Val d'Aran. A aquest impacte econòmic directe i indirecte de turisme d'esquí s'hi contemplen els efectes induïts a la resta de sectors econòmics. L'estudi estima que aquesta repercussió va arribar als 373 milions d'euros, si bé una part repercuteix a la demarcació i una altra part als llocs d'origen dels esquiadors i també en les rutes que utilitzen per arribar-hi.
Esquí durant els caps de setmana
Pel que fa a la pràctica d'aquest esport, el 42% dels esquiadors ho fa durant els caps de setmana de la temporada d'hivern, mentre un 32% ho fa durant el període de Nadal i un 26% coincidint amb les vacances de Setmana Santa. El mateix estudi determina que un 17% esquia més de 10 cops o cada cap de setmana de la temporada, davant del 33% dels esquiadors que van manifestar que era el primer cop que practicaven aquest esport o que només anirien una única vegada a esquiar. Un 25% va indicar que esquiava entre 2 i 3 cops durant tota la temporada.
D'altra banda, el 92,4% eren turistes que pernocten una mitja de 3 nits i la majoria es van allotjar en segones residències i hotels. Els excursionistes eren el 7,6%. Els esquiadors que van esquiar a les estacions pirinenques i van fer com a mínim una pernoctació van escollir segones residències en un 39%; en hotels, hostals i pensions un 36%; en un 14% casos van triar habitatges de familiars i amics, i en un 7%, apartaments de lloguer.
Majoria d'esquiadors catalans, però augmenten els de la resta de l'Estat i els estrangers
El 51% dels esquiadors que visiten les estacions de la demarcació de Lleida són catalans, amb un 24% de Barcelona i un 20% de la resta de comarques lleidatanes. Destaca que el 33% provenen de l'Estat espanyol i un 16% són estrangers, la qual cosa demostra la notable capacitat d'atracció de turistes de fora del país que tenen les estacions pirinenques. Pel que fa a les edats, el 51% dels que van participar a l'enquesta tenien entre 30 i 65 anys, un 30% el conformaven els menors de 18 anys i un 18% se situaven entre els 18 i els 30 anys.
Activitat complementària: visitar els pobles propers
Un 39% dels esquiadors visiten els pobles més propers a les estacions d'esquí com a activitat turística complementària, un 17% més visita diferents poblacions per dur a terme compres i un 27% practica com a activitat turística complementària el senderisme, el turisme actiu i altres esports.
La Diputació de Lleida col·labora amb la Universitat de Lleida (UdL) per al desenvolupament de la Càtedra de Turisme d'Interior i de Muntanya amb una aportació anual de 30.000 euros.