Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El CAP de la Seu, clau en el seguiment clínic dels pacients i sospites de COVID-19

El CAP de la Seu, clau en el seguiment clínic dels pacients i sospites de COVID-19

El teletreball ha esdevingut un element nou en l'organització de l'equip mèdic. El control evolutiu permet fer un diagnòstic precoç i evitar la utilització innecessària del servei d'urgències

Reunió de coordinació al CAP de la Seu (Foto: Toni Calvet)
Reunió de coordinació al CAP de la Seu (Foto: Toni Calvet)
29/04/2020 20:15

Un grup de professionals del Centre d’Atenció Primària (CAP) de la Seu d’Urgell duu a terme el seguiment clínic dels pacients en sospita o declarats COVID-19 a la seva àrea d'influència. L'equip, integrat per metges, infermeres, odontòlegs i un treballador social, ha creat una agenda genèrica on es programen de forma exclusiva aquests usuaris.

La intervenció sorgeix quan una persona ha estat visitada, ja sigui presencialment al CAP, a domicili o telefònicament, o bé al servei d’urgències o la secció especialitzada de l’hospital. També s'ofereix l'atenció una vegada els pacients han estat donats d’alta d’un ingrés hospitalari.

El contacte amb els malalts o contactes és telefònic, a les 24 hores, les 48 hores, els 7 dies i els 14 dies, una vegada han estat introduïts en el circuit de seguiment. Les trucades poden ser dirigides amb preguntes tancades en format test, l’escolta del professional i la resposta als diferents dubtes que es troben les persones aïllades al seu domicili.

Diagnòstic precoç

El treballador social fa una primera trucada per valorar si existeix risc social a la llar i, si és el cas, per activar els diferents recursos. El control evolutiu dels pacients serveix per a fer un diagnòstic precoç i de contenció per no anar a urgències del Sant Hospital. El protocol permet controlar el pacient molt de prop i crear un vincle de confiança que fa que no es desplaci i es quedi a casa.

Si es comparen les dades del nombre de seguiments en Atenció Primària respecte al nombre de visites hospitalàries o urgències, es duplica la xifra.

Altres tasques

L'esforç dels professionals del CAP també se centra valorar proves complementàries, plans de medicació que hagin canviat, suport emocional i incapacitats temporals. En cas de detectar-se un signe d’alerta durant els temps que dura el seguiment s’avisa al 061 o bé al Sant Hospital per al trasllat del pacient. "En aquests moments d’incertesa i angoixa, tenir algú amb qui compartir els dubtes, controlar els símptomes i fer escolta activa són uns privilegis que els professionals d’Atenció Primària estem oferint a la població", es remarca des del CAP urgellenc.

Mostrar formulari de contacte