El celler Castell d'Encús segueix apostant per elaborar vi amb cups medievals
La firma pallaresa fa la seva producció a una altitud d'entre 800 i 950 metres, al municipi de Talarn. El resultat és un producte d'alta qualitat amb un fort component de cultura i història
La fermentació en cups de pedra, de fet, els aporta una manera de treballar diferent de la de cellers tradicionals. Bobet matisa que això també comporta alguns inconvenients, perquè per exemple els controls de temperatura no es poden fer i que la fermentació és més lenta. Són feines i maneres de treballar totalment manuals i la fermentació és un procés natural que es controla poc.
Els nou cups de pedra -dels quals se'n fa servir sis- són a l'aire lliure, en condicions salvatges, i són encara avui un testimoni viu d'aquest llegat històric i cultural. Tot i això, la fermentació no es fa en aquest lloc. Tan sols s'hi fa una part de la producció, perquè el vi està fermentat en altres materials: tines de fusta i d’acer inoxidable i cups de pedra naturals. En tot cas, Bobet explica que volen mantenir aquesta manera de fer perquè els reforça el "valor afegit i únic" del celler.
Els monjos de l'Orde de Sant Joan van cultivar les terres del castell d'Encús des del segle XII fins ben entrat el segle XVIII. Ja fa més de deu anys que Bobet va voler recuperar aquesta manera de fer dels primers viticultors de la Conca de Tremp, ara fa 900 anys. L'antic nucli del Castell d'Encús és al nord de Talarn, a mig camí entre aquesta població i Salàs de Pallars, i des de les seves vinyes hi ha una àmplia panoràmica de la Conca de Tremp i el massís del Montsec.
