El conflicte entre equitat i legalitat, a les Jornades de Formació de Síndics i Defensors Locals
Una de les ponències tracta la demanda d'una renda bàsica garantida per a persones en situació de pobresa La trobada reuneix una seixantena de síndics a la Sala de la Immaculada de la Seu
El conflicte entre equitat i legalitat a l'hora de prendre decisions centra l'edició d'enguany del Fòrum SD de Síndics i Defensors Locals de Catalunya, que s'ha inaugurat aquest dimecres a la Seu d'Urgell. Les sessions de debat es duen a terme a la Sala de la Immaculada.
La tinent d'alcalde d'Atenció a les Persones de l'Ajuntament de la Seu, Anna Vives, ha donat la benvinguda als participants, vinguts d'arreu de Catalunya, i ha lloat la figura dels síndics locals com "un signe de voluntat de transparència per part de les institucions". Vives ha fet un agraïment a la tasca del síndic urgellenc, Àngel Rúbio, i també de la fins ara adjunta al síndic, Núria Obiols, i per al nou adjunt, Jaume Trenado.
El president de Fòrum SD, Josep Giné ha esmentat l'aportació que fan els síndics locals a la cohesió de les respectives ciutats, però també ha esmentat les dificultats amb què es troben, com ara la manca de mitjans per arribar al fons d'alguns casos. Per això, Giné considera que jornades com aquestes els ajuden a adquirir una base més sòlida per dur a terme la seva tasca.
El també síndic de greuges de Lleida ha destacat l'alt percentatge de resolució de casos plantejats, en els quals els defensors del ciutadà exerceixen de mediadors entre les queixes o suggeriments dels veïns i les institucions.
De la seva part, Àngel Rúbio ha remarcat que aquestes jornades no són per presentar dades sinó per intercanviar idees de cara a donar un millor servei als veïns. Pel que fa específicament a la Seu, Rúbio assenyala que actualment les queixes més habituals que rep són per sorolls en locals o al carrer i també per les defecacions de gos a la via pública, un problema comú a moltes ciutats.
Dins del debat sobre decisions legals o bé legítimes, la primera jornada ha inclòs una ponència sobre un tema de plena actualitat com és la renda bàsica garantida per a persones en situació de pobresa. Una demanda ciutadana que ha analitzat Daniel Raventós, doctor en Ciències Econòmiques i professor titular de Sociologia a la Universitat de Barcelona. Prèviament, s'ha debatut sobre equitat i legalitat amb Laura Díez Bueso, catedràtica en Dret Constitucional i exadjunta al Síndic de Greuges de Catalunya; i Jordi Turrón, secretari de l'Ajuntament de Banyoles.
A més més, dels més de seixanta síndics, defensors i adjunts de Catalunya, també hi participen el Raonador del Ciutadà del Principat d'Andorra, Josep Rodríguez, i el Síndic Defensor Veïnal de Vitoria-Gasteiz, Martin Gartziandia.
Aquest és l'última trobada professional que acull la Seu aquest 2014, un any en què la ciutat ha destacat per l'organització de congressos i esdeveniments de caire temàtic, lúdic, esportiu o bé cultural. Anna Vives ha destacat que aquest conjunt d'actes han portat a la Seu unes 100.000 persones de fora i han ajudat a generar activitat.
Jornada de cloenda
La sessió de demà dijous s'iniciarà a les deu de la matí amb la taula rodona 'Equitat i legalitat: una pràctica en tensió', en la que hi participaran Isabel Marquès, síndica de greuges de Terrassa; Juan Ignacio Soto, secretari de l'FMC i membre del CSITAL; Joana Ricardo, cap dels serveis jurídics de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet; i Manel Sanz, assessor de l'Oficina de la Síndica de Greuges de Barcelona.
L'acte de cloenda serà a 2/4 de 2 del migdia, amb el tinent d'alcalde de l'Ajuntament de la Seu i president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Jesús Fierro; el president del FòrumSD, Josep Giné; i el síndic de greuges de la Seu d'Urgell, Àngel Rubió.
