El Congrés Internacional de Maneig Natural del Cavall atansa a l'Alt Urgell les millores en l'equitació
L'esdeveniment, que s'ha celebrat aquest mes a l'Escola Agrària del Pirineu, ha promogut una pràctica més respectuosa amb els animals i ha comptat amb ponents com el genet olímpic Albert Hermoso i l'investigador eqüestre mexicà Rubén Martínez
L'Escola Agrària del Pirineu ha fet una valoració positiva del III Congrés Internacional de Maneig Natural del Cavall, que s'ha celebrat aquest començament de mes a les instal·lacions de Bellestar. Aquest esdeveniment s'ha posicionat en poc temps com una trobada de referència del sector eqüestre i enguany ha reunit més d'un centenar de participants i visitants, incloent professionals, estudiants i aficionats al món del cavall. Els inscrits provenien tant de Catalunya mateix com de diversos indrets de l'Estat espanyol i de la resta del món.
Impulsat per Chico Ramírez, fundador del Maneig Natural del Cavall, el congrés es va constituir ara fa dos anys després d'estar precedit per l'organització de divuit col·loquis a Espanya, vuit a Mèxic i dos congressos internacionals. Les dues primeres edicions es van fer a la província de Guadalajara i aquest ha estat el primer cop que es fa al Pirineu català.
L'objectiu principal de la trobada és promoure una manera més conscient i respectuosa d'entendre l'equitació, fomentant la transferència de coneixement sobre el comportament, la salut, la biomecànica i la comunicació amb el cavall. Una de les principals novetats d'aquesta edició ha estat la celebració de la primera competició humanista de maneig natural del cavall, una proposta pionera que posa el benestar de l'animal al centre de la competició. Durant tres dies (del 3 al 5 de juliol), quatre domadors van treballar una hora diària amb quatre cavalls joves, mentre un jurat especialitzat valorava la dificultat de cada animal i la progressió aconseguida per cada domador, prioritzant el respecte pels temps d'aprenentatge, la comunicació amb el cavall i el seu estat d'ànim per sobre de la rapidesa, l'espectacularitat o la perfecció.
El programa va combinar ponències, demostracions pràctiques i activitats divulgatives. Entre els ponents va destacar la participació d'Albert Hermoso, genet internacional de concurs complet. Hermoso, nascut a Os de Balaguer i olímpic als Jocs de Londres 2012, va oferir una exhibició pràctica sobre l'aplicació dels principis de la doma natural a l'equitació d'alt nivell. El congrés també va comptat amb la intervenció de Rubén Martínez, investigador especialitzat en la tradició eqüestre mexicana, que va aprofundir en l'origen i l'evolució de la charrería. La trobada va incorporar activitats per al públic familiar, entre les quals un taller de maneig natural perquè infants i adolescents tinguin un primer contacte amb el cavall.
Des de l'Escola Agrària creuen que l'organització d'aquesta tercera edició ha estat "una oportunitat especialment significativa, perquè fins ara aquesta mena de formacions especialitzades se celebraven lluny de les comarques pirinenques. Això obligava normalment els aficionats i futurs professionals a desplaçar-se lluny per poder-hi prendre part.
El director del centre, Josep Anton Farré, recorda que "al Pirineu hi ha una gran afició pel món del cavall, especialment entre infants i joves", i amb aquest congrés han pogut "conèixer de primera mà com treballen professionals internacionals i entendre tot el procés que hi ha darrere d'una equitació respectuosa amb el cavall". Farré conclou que organitzar l'esdeveniment ha estat també "un reconeixement a la tasca desenvolupada en els darrers anys en l'àmbit de la formació eqüestre a Bellestar". Els organitzadors han valorat positivament els equipaments i la qualitat de la formació que s'hi ofereix.
