El president del Consell Comarcal de la Cerdanya, Isidre Chia, critica els criteris establerts pel Departament de Territori de la Generalitat per revisar les condicions d'accés a la bonificació del 100% al peatge del túnel del Cadí, al qual hi tenen dret els residents fixos tant d'aquesta comarca com de l'Alt Urgell i del Berguedà. Chia ha expressat aquest dilluns la seva "disconformitat" amb la nova normativa perquè, després que han començat a tramitar les renovacions, han comprovat ràpidament que "perjudica els veïns de la comarca" ja que molts d'ells en queden exclosos per motius difícils d'entendre.
Entre els més afectats, Isidre Chia ha esmentat els joves que cursen estudis superiors o secundaris i també força persones majors de 67 anys. Per això, demanen que aquests dos perfils de residents estiguin inclosos en la gratuïtat sense excepcions, i remarquen que és una demanda que ja han expressat a les diverses reunions que han mantingut els darrers mesos amb el Govern, després que esclatés la polèmica per la intenció, tant de l'executiu com de la concessionària, de limitar encara més els supòsits en què es pot passar de franc. El també alcalde de Bolvir lamenta que "malgrat els esforços" perquè se'ls escoltés, tant des de l'anterior Govern d'ERC -que és qui va dissenyar el decret- com de l'actual del PSC, que l'ha implementat, ara per ara "la normativa es manté sense canvis i continua deixant fora els estudiants, malgrat ser un col·lectiu essencial per al futur de la comarca".
En aquest sentit, Isidre Chia ha denunciat públicament que, en contra del que ha afirmat la Generalitat durant tots aquests mesos, la revisió "ha comportat la pèrdua del descompte per molts usuaris que fins ara hi tenien accés" i que "el canvi afecta especialment aquells col·lectius que han de desplaçar-s’hi diàriament per motius laborals o acadèmics".
Sobre la revifada d'aquesta polèmica, el Consell Comarcal de la Cerdanya també ha aprofitat per recordar que "no té competències per modificar aquest Decret", impulsat pel Govern aquest any passat, ja que el paper dels tres ens comarcals implicats "es limita a la tramitació de les sol·licituds amb l’objectiu de facilitar aquest servei als veïns de la comarca". Tot i això, el seu president ha avançat que continuarà "insistint en la necessitat de millorar la normativa per garantir un sistema de bonificacions més just i adaptat a la realitat del territori".
Desbordats pel procés d'actualització
A tot plegat, a més a més, el Consell Comarcal de la Cerdanya adverteix que s’ha vist "desbordat per la gran quantitat de sol·licituds que han de ser regularitzades, fet que posa en dificultats la gestió del servei". Per això, també defensa que s'augmenti el finançament per al personal destinat a la tramitació dels expedients fins que la situació no s'hagi normalitzat. I és el procés també implica que des d'ara els beneficiaris ja no podran fer el pas bonificat pel peatge amb la seva targeta de crèdit, com fins ara, i només ho podran fer adquirint un dispositiu Via-T o bé amb una nova aplicació de mòbil específica. Ara s'ha obert un període de transició perquè els usuaris omplin el formulari pertinent i facin el canvi, però termini per adaptar-se a aquesta nova exigència del Departament de Territori finalitzarà el 30 de juny vinent.
Les úniques ampliacions de supòsits que s'han fet amb la nova normativa han estat la inclusió dels professionals liberals de mútues col·legials que treballin presencialment en algun municipi d'aquestes tres comarques i, en segon lloc, els majors de 67 anys que tinguin assignat el CAP en algun municipi del Berguedà, la Cerdanya o l'Alt Urgell. Malgrat aquest avenç, el president del Consell Comarcal cerdà denuncia que "el túnel del Cadí continua sense ser gratuït per als residents que treballen fora d'aquestes comarques ni per als estudiants que viuen a la Cerdanya però estudien fora", que en el cas dels universitaris són la immensa majoria. En el primer d'aquests dos casos, la situació afecta per exemple bombers i d'altres funcionaris que, tot i viure permanentment a la Cerdanya o l'Alt Urgell, tenen la plaça laboral a d'altres zones de Catalunya i s'hi han de desplaçar de manera periòdica. La mateixa situació han denunciat professionals que han apostat pel teletreball i que treballen per a empreses amb el domicili social fora de les tres comarques implicades. El president reclama "amb fermesa" que aquests col·lectius siguin inclosos entre els beneficiaris.
"Contradicció" en el discurs sobre zones rurals
Finalment, el president cerdà ha lamentat "la contradicció" que suposa "el discurs de la Generalitat en favor de polítiques per evitar el despoblament de les zones rurals mentre, alhora, dificulten les condicions de mobilitat dels residents d'aquestes comarques, obligant-los a assumir" el que, recorda, és "el peatge més elevat d’Espanya". Amb el nou augment que s'ha aplicat amb el canvi d'any, actualment passar el túnel del Cadí amb cotxe té un cost de 14,16 euros. Per tot plegat, des de l'equip de govern comarcal avancen que seguiran "treballant per aconseguir una solució justa i equitativa per als habitants de la comarca".