El Consell d'Alcaldes de l'Alt Urgell demana celeritat en la reobertura del túnel de Tresponts
El tancament provisional és per seguretat, després que s'hi ha detectat un problema aerodinàmic intern. També pel que fa la C-14, el Govern ha informat que el radar de tram de Bassella torna a estar operatiu des de començament de setembre
El Consell d'Alcaldes de l'Alt Urgell demana a la Generalitat de Catalunya que actuï "amb celeritat" de cara a la reobertura del túnel de Tresponts, després que la galeria -estrenada el desembre passat- s'ha hagut de tornar a tancar aquesta setmana passada a causa de la detecció de deficiències en el sistema de ventilació. Aquest és un dels punts que l'ens supramunicipal va tractar a la reunió mensual que va dur a terme divendres passat, tenint en compte la sorpresa que ha causat aquest tancament provisional.
El president del Consell Comarcal i alcalde de Coll de Nargó, Martí Riera, ha matisat que d'una banda esperen que el problema es resolgui com més ràpid millor però que, d'altra banda, comprenen que cal prioritzar "la seguretat de les persones", i que per tant entenen que si aquesta no es pot garantir el millor és limitar l'accés al túnel fins que aquesta incidència no estigui resolta. En tot cas, els batlles han expressat la preocupació pel fet que ara per ara es desconeix quin dia es podrà reobrir. En aquest sentit, Riera recorda que "si posem cotxes a dins el túnel d'una manera declarada insegura per Europa, estaríem cometent un delicte" i que per això el primer que cal resoldre aquest imprevist. Alhora, el dirigent comarcal remarca que aquest túnel s'ha construït precisament per evitar que els conductors hagin de passar pel perillós i sinuós congost de Tresponts.
Pel que fa al límit de velocitat de 60 km/h que s'ha establert en aquests primers mesos de funcionament del túnel, Martí Riera ha explicat a RàdioSeu que això es deu a que actualment, quan s'estrena una nova infraestructura com aquesta, cal fer "un període de prova" per confirmar que tots els elements funcionen correctament. En aquest cas, Riera ha detallat que s'hi ha detectat "un problema aerodinàmic, amb els ventiladors que s'ha instal·lat i amb els corrents que es creen".
El radar de tram torna a multar
Encara pel que fa a la C-14, la Generalitat ha comunicat aquest dimarts que el radar de tram de la carretera C-14 a Bassella ja torna a funcionar, després que els darrers dos mesos ha estat avariat. El Govern ha admès que el sistema es va espatllar al juliol, tot just tres mesos després després d'estrenar-se, però ha desmentit la informació d'alguns mitjans de comunicació segons la qual a data d'avui encara seguia espatllat. Concretament, el Govern ha detallat ara que el dispositiu ja torna a controlar la velocitat dels vehicles des del 7 de setembre.
En els primers tres mesos de funcionament, i després d'un període inicial de prova, el radar de tram -el primer d'aquest tipus a l'Alt Pirineu i Aran- ja havia obert més 5.100 expedients sancionadors per excés de velocitat, dels quals només 60 corresponien a cotxes amb matrícula d'Andorra.
El sistema controla un tram de gairebé 10 quilòmetres, entre els punts quilomètrics 124 i 134, a cavall dels municipis de Vilanova de l'Aguda i Bassella. Aquest pas de la C-14 pel municipi més meridional de l'Alt Urgell és considerat com un punt negre de la xarxa viària catalana, pel fet que molts conductors hi duen a terme avançaments temeraris. Amb aquesta implantació es pretén garantir el compliment del límit de velocitat no només en un punt concret, sinó en tot el tram, i d'aquesta manera reduir el risc d'accidents greus.