El curs escolar 2025-2026 comença amb prop de 10.700 alumnes a l'Alt Pirineu, uns 2.000 d'ells a la Seu
Tot i un lleuger descens, es preveu que la xifra final serà més alta que l'any passat per la matrícula viva. Les obres a l'Escola Albert Vives, l'atenció inclusiva al Pau Claris, l'increment d'alumnat a La Salle i el tendal de l'Escola Castell-ciutat, entre les novetats a Primària
Aquest dilluns ha començat el curs escolar 2025-2026 per a la majoria d'estudis obligatoris i postobligatoris. La delegació territorial del Departament d'Ensenyament de la Generalitat ha informat que l'Alt Pirineu i Aran compta en aquest nou curs amb 10.664 alumnes si se suma Educació Infantil i Primària (4.133), Educació Secundària Obligatòria (2.296), Formació Professional (1.727), Batxillerat (861), i l'apartat "altres" (1.647), que inclou els Centres de Formació d'Adults o les Escoles Agràries, entre d'altres.
La xifra global de més de 10.600 estudiants representa un lleuger descens (-55) respecte de l'inici del curs 2024-2025, tot i que molts centres compten amb "matrícula viva" perquè preveuen que hi hauran noves incorporacions amb el curs ja iniciat, fruit sobretot de l'arribada de famílies nouvingudes. En aquest sentit, calculen que finalment la quantitat d'estudiants pot elevar-se fins a uns 10.860.
Tots aquests alumnes estan repartits en un total de 512 grups, dels quals 260 són de Primària, 91 de Secundària, 86 d'FP i 36 de Batxillerat. Els 44 restants corresponen a CFA, Escoles Agràries i d'altres formacions. A aquesta oferta s'hi afegirà els pròxims dies d'altres estudis reglats presents a la regió pirinenca, com ara el grau universitari de CAFE d'INEFC Pirineus, la UNED o bé els cursos de l'Escola Oficial d'Idiomes de la Seu, que compta amb centres associats a Puigcerdà i Sort.
Aquest curs es compta amb 1.097 mestres i professors. Tal com sol passar, enguany a l'Alt Pirineu hi ha hagut dificultats per cobrir totes les places i el curs comença amb algunes vacants. Concretament, ara mateix hi ha per cobrir 8 places de docents especialitzats, 3 de mestres de religió, 2 de professionals dels serveis educatius, 8 d'educadors socials, 2 de fisioterapeutes, 2 més d'integrador social i una de tècnic en educació infantil. Segons ha explicat la delegada territorial d'Educació a l'Alt Pirineu, Carlota Valls, el Departament està en contacte amb el SOC per mirar de cobrir-les com més aviat millor.
Normalitat a l'inici de curs a la Seu
A la Seu d'Urgell, el curs ha començat amb normalitat i amb algunes novetats a cada centre. La regidora d’Educació, Christina Moreno, ha desitjat en aquest primer dia de classes un bon inici de curs a tot l’alumnat, professorat i comunitat educativa. Moreno espera que el curs ajudi els alumnes "a esdevenir més conscients, autònoms i capaços d’assumir nous reptes", però també per "retrobar-se, a un mateix i en els altres", i "descobrir en els valors del respecte i l’empatia, camins segurs i amables per reforçar l’autoestima i l’autoconcepte de cada alumne, sense excepcions".
Els estudis que comencen aquesta setmana a la Seu sumen un total de 1.983 alumnes; és a dir, prop del 20% del total de l'Alt Pirineu. A les llars d'infants, 154 nens i nenes han començat el seu curs. A la llar municipal Els Minairons hi ha matriculats 87 infants; a Xics La Salle, 40; i a la llar d’infants Francesc Xavier, 27. Pel que fa al cicle d’educació infantil i primària, inicien avui l’escola 1.056 alumnes. L’escola Albert Vives en té 391; el Col·legi La Salle, 380; l’escola Pau Claris, 250; i l’escola Castell-Ciutat, 35. A Infantil comencen l'escolarització -primer curs- 86 nens i nenes.
A Educació Secundària Obligatòria (ESO) hi ha 773 alumnes, els quals 336 són a l’Institut Joan Brudieu; 220 a l’Institut La Valira i 217 al Col·legi La Salle. L'Institut Joan Brudieu també compta amb 235 estudiants de Batxillerat i 262 de Cicles Formatius. En aquesta última part (FP), La Salle té 200 alumnes.
Al recinte de primària amb més alumnat, l'Escola Mossèn Albert Vives, actualment s'hi fan obres de millora que inclouen, com a actuació més destacada, la construcció d'un ascensor per garantir que totes les plantes de l'edifici són accessibles per a tothom. Aquests treballs no han impedit que totes les aules segueixin en funcionament. La directora, Sílvia Tomàs, ha detallat a RàdioSeu que enguany compten amb 391 alumnes matriculats. A l'Escola Pau Claris, que té inscrits uns 250 infants, presenta la novetat d'un programa d'atenció educativa inclusiva, per atendre així la major complexitat actual en l'alumnat, i també seguiran apostant per introduir el teatre a les aules, tal com ha explicat la directora, Bàrbara Romeu.
El Col·legi La Salle disposa un any més d'una àmplia oferta que inclou des de llar d'infants fins a cicles superiors de formació professional, passant per primària, secundària i cicles mitjans. La seva directora, Alba Solé, ha destacat "un increment notable de la matrícula", que fa que sumin 380 alumnes només pel que fa a infantil i primària, als quals cal sumar els 217 de secundària, i el 12 de setembre començaran els cicles formatius, on es constata que "cada cop més alumnes s'enfoquen a aquesta formació més professionalitzadora", detalla Solé. I des de l'Escola Castell-ciutat, la seva directora Marisa Puy ha esmentat igualment que enguany van a l'alça i compten amb 36 alumnes, per la qual cosa "l'escola està més plena que mai". El centre, que forma part de la ZER Urgellet, destaca la seva aposta per un ensenyament molt pròxim i personalitzat, propi de les escoles de poble, i com a novetat esmenten que l'Ajuntament de la Seu hi ha instal·lat un tendal per protegir el pati en els dies de més calor, a més de nous sistemes d'aerotèrmia per escalfar l'edifici.
