Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El darrer temporal deixa fins a un metre de neu nova i torna a elevar a nivell fort el risc d'allaus

El darrer temporal deixa fins a un metre de neu nova i torna a elevar a nivell fort el risc d'allaus

A l'Alt Urgell i la Cerdanya el perill és marcat (3 sobre 5). Els Bombers fan una crida a evitar les activitats fora de pistes a les zones amb més risc, en el marc de la Setmana Santa

02/04/2026 18:25

El mes d'abril ha començat al Pirineu català tot confirmant aquesta temporada d'hivern com la de més neu dels darrers anys. I és que el temporal d'aquest començament de setmana ha deixat en alguns punts de la serralada fins a un metre de neu nova. És el cas del refugi de Certascan, un dels indrets on més ha nevat, on els darrers tres dies hi han recollit 133 l/m2, tots ells en forma de neu.

Pel que fa a l'acumulació de neu dels darrers mesos, des del mateix refugi de Certascan han informat que a data d'avui el gruix total que tenen -a 2.398 metres d'altitud- s'apropa als 230 centímetres, molt per sobre (+58%) de la seva mitjana habitual per aquestes dates, que sol ser de 145 cm. A més a més, al voltant de l'edifici ja s'hi acumulen congestes de fins a 5 metres d'altura, cosa que els darrers dies fins i tot ha dificultat l'accés a la porta d'entrada, on ara s'hi arriba tot travessant una trinxera de neu.

I a l'altre costat del Pirineu català, al Santuari de Núria, tenen 120 centímetres; una xifra inferior, però que en el cas de Núria representa gairebé 10 vegades més que el seu gruix habitual al començament d'abril, segons ha informat el web Projecte 4 Estacions. I en indrets com el poble de la Molina, a uns 1.700 metres d'altitud, s'hi ha acumulat un altre pam de neu que s'afegeix a la que ja hi havia.

Ja a més altitud, per sobre els 2.500 metres, aquesta abundància també la reflecteixen els comunicats de neu que emeten les estacions d'esquí, que en la majoria de casos són a punt d'acabar la temporada i que ho faran amb neu de sobres, si no és que ajornen la data de tancament: els registres més destacats a data d'avui a cotes altes són els d'Ordino Arcalís (400 cm), Grandvalira (350) i Boí Taüll, Port Ainé i Vallter, amb 290 cadascuna

Repunta el risc d'allaus

Tota aquesta situació, tanmateix, també ha fet que torni a augmentar el risc d'allaus. El darrer comunicat de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya ha advertit que ara mateix, i tot coincidint amb una alta afluència a la muntanya per Setmana Santa, el perill és fort (nivell 4 sobre 5) al nord del Pallars Sobirà i a tota la Val d'Aran, mentre que torna a ser marcat (3 sobre 5) als vessants del Perafita-Puigpedrós i de Cadí Nord (que engloben l'Alt Urgell i la Cerdanya), com també a l'Alta Ribagorça, a bona part del Pallars Sobirà i al vessant Ter-Freser, al Ripollès. 

En aquesta situació, els Bombers de la Generalitat han fet una crida pública a extremar la precaució a muntanya i recomanen "vivament" evitar les activitats en zones amb més risc d'allaus aquests dies festius. Paral·lelament el Cos d'Agents Rurals activa un operatiu especial de vigilància per reforçar la presència d'efectius als espais naturals de divendres a dilluns amb motiu de les vacances de Setmana Santa.

  • Acumulació de neu a Certascan a 2 d'abril de 2026, amb congestes de fins a 5 metres (Foto: Refugi de Certascan)
    Acumulació de neu a Certascan a 2 d'abril de 2026, amb congestes de fins a 5 metres (Foto: Refugi de Certascan)
  • Mapa de risc d'allaus, 02/04/2026 (ICGC)
    Mapa de risc d'allaus, 02/04/2026 (ICGC)

Mostrar formulari de contacte