El DPTOP sotmet a informació pública els estudis de la variant de Vielha
El Diari Oficial de la Generalitat publica avui l’anunci d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental de la variant de Vielha, que permetrà connectar les carreteres N-230 i C-28 i millorar la mobilitat en aquest àmbit. La variant, que tindrà una longitud de 2,1 quilòmetres, comportarà una inversió estimada en 7,7 MEUR. Aquesta actuació s’emmarca en el conjunt de millores a la xarxa viària que el DPTOP està duent a terme per a potenciar les comunicacions a l’Alt Pirineu i Aran.
Actualment, Vielha està travessada per dos eixos viaris bàsics a l’Alt Pirineu i Aran; d’oest a est, per la C-28, de titularitat de la Generalitat, i de sud a nord, per l’N-230, del Ministeri de Foment. En el marc de les actuacions que està duent a terme per a millorar les connexions viàries en aquest àmbit, el DPTOP ha previst la construcció d’una via de connexió entre aquestes dues carreteres que funcioni com a variant per reduir el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà de Vielha.
Avui, el DOGC publica l’anunci d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental corresponents a aquesta actuació, per tal que administracions, entitats i particulars puguin presentar les propostes que considerin adients.
Variant de 2,1 quilòmetres
La variant que ara s’impulsa té com a objectiu millorar la mobilitat a l’àmbit de Vielha, així com la seguretat i la fluïdesa del trànsit, i comportarà una inversió estimada en 7,7 MEUR. Segons el traçat considerat com a més òptim als estudis, la variant té una longitud de 2,1 quilòmetres de longitud, i discorre entre l’N-230 al nord-oest de Vielha i la C-28, a l’est del municipi.
La carretera tindrà una amplada de 12 metres –amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada i vorals de 2,5 metres, cadascun– tret d’un tram, més urbà, d’uns 800 metres de longitud, on, segons les zones, es preveuen vorals d’1,5 de longitud, voreres i carril d’aparcament.
La variant s’inicia al costat nord del pas de l’N-230 sobre el riu Garona. Un primer tram d’uns 200 metres se situa al costat del riu, fins que es forma una rotonda a la zona d’eth Solan. Aquest giratori tindrà un diàmetre exterior de 32 metres, amb una anella circular de 8 metres d’amplada i dos carrils.
Posteriorment, la variant segueix per la zona urbana d’eth Solan en un tram d’un 500 metres i continua amb un recorregut interurbà al nord de l’actual C-28 i del riu Garona. En aquest tram, es preveu la formació de diversos murs per a minimitzar afectacions a la zona muntanyosa contigua.
Finalment, la variant creua el Garona mitjançant un viaducte de 96 metres i connecta amb la C-28 amb una nova rotonda sobre aquesta carretera. Aquesta rotonda final, d’un diàmetre exterior de 40 metres, se situa a uns 250 metres abans de la rotonda actual d’Escunhau.
Millora general de la C-28
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està duent a terme en els últims anys un conjunt d’actuacions a la C-28 per tal de millorar-ne el nivell de servei i potenciar les comunicacions entre el Pallars Sobirà i la Val d’Aran. En aquest sentit, cal remarcar la variant d’Esterri d’Àneu i les obres de condicionament en diversos trams al seu pas pel Pallars, que van concloure a finals de 2008, amb una inversió superior als 40 MEUR.
Així mateix, al costat de la Val d’Aran, actualment estan adjudicades obres de millora del tram de Salardú a Baqueira, amb un pressupost de 4,1 MEUR. Aquestes obres començaran l’estiu vinent i, posteriorment, s’executaran treballs de condicionament del tram de Baqueira fins al cap del Port de la Bonaigua.