El DPTOP sotmet a informació pública la millora de traçat d'un tram de la C-28 a Sorpe
El Departament de Política Territorial ha obert el procés d’informació pública el projecte de traçat del condicionament d’un tram de la C-28 a Sorpe (Alt Àneu). Aquesta actuació abasta la millora d’1,6 quilòmetres de la carretera, per tal d’afavorir la comoditat i la seguretat en la conducció, mitjançant l’eixamplament de calçada i l’eliminació de revolts. El condicionament comporta la construcció d’un túnel de 400 metres de longitud a la zona de la Solana de Sorpe.
La carretera C-28 és un eix de comunicació bàsic que uneix Esterri d’Àneu (Pallars Sobirà) i Vielha (Val d’Aran) passant pel port de la Bonaigua. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha desenvolupat en aquesta via diverses actuacions de millora en els últims anys, entre les quals cal subratllar la variant d’Esterri d’Àneu i València d’Àneu, el condicionament del tram de Sorpe a Son i el condicionament del tram de la variant dels Avets a la Mare de Déu de les Ares, amb una inversió superior als 40 MEUR.
En la millora del tram entre Sorpe i Son, els problemes geotècnics que va plantejar la solució inicialment prevista al pas per l’entorn de la muntanya de Solana de Sorpe van comportar la redacció d’un nou projecte específic per aquest tram, que es va separar del condicionament global. El DPTOP ha iniciat ara la informació pública del projecte de traçat i l’estudi d’impacte ambiental corresponents, per tal que administracions, entitats i particulars presentin les propostes que considerin oportunes.
Nou túnel de 400 metres
El projecte consisteix en l’eixamplament i suavització del traçat de la carretera C-28 en un tram d’1,6 quilòmetres, amb l’objectiu de millorar la seguretat i la comoditat en la conducció. La solució constructiva que ara es proposa com a més adient implica la construcció d’un túnel de 403 metres de longitud, que evita el pas pel punt complex del traçat a Sorpe. S’estima que l’obra comportarà una inversió de 14,7 MEUR.
L’actuació parteix del tram ja condicionat, situat després de la variant dels Avets. La carretera se situa a mitja vessant, limitada al seu costat dret (en sentit de Vielha cap a Esterri d’Àneu) per la fondalada del riu de la Bonaigua, i al costat esquerre, per la Solana de Sorpe.
Al llarg d’1 quilòmetre aproximadament, la nova calçada es forma a partir de la carretera actual, eixamplant-la per un costat o altre; en un tram inicial, s’inclou la construcció d’un mur de 476 metres amb una alçada màxima de 3,4 metres, col·locat al costat riu. A continuació, es preveu un mur d’escullera de 183 metres de longitud i 3 metres d’alçada, situat al costat muntanya.
Després d’un semiviaducte de 22 metres de longitud, es preveu un altre mur de 52 metres de longitud i 3,8 metres d’alçada, situat al costat riu. Poc després, la nova carretera se separa de l’existent amb un petit revolt cap al costat muntanya i s’inicia el túnel de Solana. A continuació, es preveu un mur de 83 metres de longitud i una alçada màxima de 16 metres, situat al costat muntanya.
La calçada, que actualment té una amplada d’entre 5-6 metres, passarà a tenir una amplada de 9 metres. Estarà formada per dos carrils de circulació, un per sentit, de 3,5 metres d’amplada i dos vorals d’1 metre. Dins del túnel, a més, es formaran dues voreres de 0,75 metres i 0,9 metres, respectivament, i una mitjana de separació d’1 metre d’amplada.
Cal indicar que el projecte que ara se sotmet a informació pública recull també una alternativa de traçat que segueix sensiblement la carretera existent amb la formació de diferents trams en viaducte o semiviaducte. Els estudis consideren més òptima l’opció en túnel atès que no afecta el riu de la Bonaigua, espai integrat a la Xarxa Natura 2000, i minimitza els problemes geotècnics que implica passar per aquest entorn, a mitja vessant.
Altres actuacions de millora
D’altra banda, també a la C-28, el DPTOP iniciarà pròximament obres de millora en el tram entre Salardú i Baqueira (Naut Aran). Aquests treballs, que compten amb un pressupost de 4,1 MEUR, permetran eixamplar la carretera mitjançant la formació de vorals, suavitzar revolts i renovar el paviment. Paral·lelament, està en redacció el projecte del condicionament d’aquesta via entre el revolt de Tonyon i el cap del Port de la Bonaigua.