El formatger Albert Pons, protagonista del programa 'Retrats', de Jaume Barberà
El periodista conversa amb el pastor i ramader de Meranges, economista de formació i premiat a la Fira de Sant Ermengol El programa s'emet avui dimecres a les 10 de la nit pel canal 33
El programa 'Retrats', de Jaume Barberà, té com a protagonista aquesta setmana el formatger cerdà Albert Pons, economista de formació i un habitual de la Fira de Formatges Artesans del Pirineu, on ha guanyat diversos premis. L'entrevista, enregistrada a Meranges, es podrà veure avui dimecres a les 10 de la nit al canal 33.
L'Albert té 42 anys i remarca que és "fill de Meranges". Ell mateix es defineix com un home de muntanya i afirma que hi viu "per convicció". I, tot i que va estudiar a Barcelona, sempre havia sabut "que tornaria a casa i que aconseguiria guanyar-se la vida fent de pagès". I, efectivament, ho va aconseguir.
Abans, però, va estudiar Econòmiques. Va ser un destacat líder sindical a la facultat, va treballar en un banc (Banesto) i fins i tot va ser el director d'un camp de golf. Però el seu somni es va acabar imposant i, després de set anys de combinar el camp i els despatxos, finalment va acabar deixant la corbata i va apostar definitivament per la vida de pagès. Una altra de les seves passions era el formatge, de manera que va comprar un ramat d'ovelles i, per intuïció i sense que ningú li ensenyés res, va començar a elaborar-ne.
Han passat catorze anys des que ell i la seva dona i companya d'aventures, la Cristina, van fer el seu primer formatge. I ara tenen 500 xais i acumulen unes quantes medalles de prestigi per elaborar Vall de Meranges, un dels formatges més valorats de la Cerdanya i dels Pirineus.
Entusiasme i pensament crític
Segons destaca Jaume Barberà, "l'Albert és tot passió i entusiasme, però també és un pensador molt crític, que parla de les dificultats de ser pagès, de les renúncies que cal fer en el dia a dia i del que va suposar la crisi del sector immobiliari a la Cerdanya". Aquest pastor economista també reivindica un nou model turístic per a la comarca: "A la comarca el que fa falta és incentivar negocis que generin valor afegit, com ara petits obradors de fruita, de verdura... tot el que sigui generar riquesa directament, generant nom i producte".