El Fòrum de síndics municipals insta les administracions a reforçar els serveis socials
Un informe sobre la pandèmia elaborat pel col·lectiu alerta de la "fragilitat" de l'estructura actual i de les demores en el cobrament dels ERTO, prestacions de desocupació o Renda Garantida. L'entitat representa defensors del ciutadà de 47 municipis, entre ells la Seu
El Fòrum SD, que agrupa els síndics i síndiques de greuges municipals de Catalunya, ha alertat mitjançant un comunicat del que qualifica d'"extrema fragilitat dels serveis socials municipals en un moment en què sorgeixen nous models de pobresa com a conseqüència de la pandèmia per la COVID-19". Aquesta és la principal conclusió de l’informe Desatencions a la ciutadania en temps de pandèmia, que els defensors de proximitat han elaborat després d’analitzar les demandes i queixes rebudes per part de la ciutadania aquests últims mesos a les 47 ciutats que disposen d’aquesta figura i que sumen, en total, més de quatre milions d’habitants. Entre aquests municipis hi ha la Seu d'Urgell, on actualment exerceix com a síndica Anna Martí.
En base a les conclusions de l’informe, el FòrumSD proposa un "decàleg de recomanacions" que faran arribar a les Administracions i en base al qual obriran actuacions d’ofici als respectius ajuntaments. La principal conclusió de l’informe és que “el sistema de garantia social està massa tensat” i que "no pot garantir plans d’actuació preventius", com també que pateix una sobrecàrrega que “pot deixar a moltes persones sense les prestacions que necessiten". En aquest sentit, adverteixen que "és vital reforçar urgentment" els Serveis Socials Municipals per tal que aquests dispositius no esdevinguin la "baula febre" del sistema i que cal destinar-hi més personal i rebaixar el temps de resposta de les peticions, entre d'altres mesures.
"Bloqueig" de les administracions superiors
Segons el Fòrum SD, "la situació dels Serveis Socials Municipals s’afegeix a les dificultats pel bloqueig de les Administracions supramunicipals, que provoca demores i dificultats en la tramitació dels ERTO, prestacions de desocupació, Renda Garantida de Ciutadania i Ingrés Mínim Vital". Això, de retruc, consideren que genera "greus disfuncions en l’atenció a la ciutadania i, molt especialment, als col·lectius en situació de major vulnerabilitat".
El síndics municipals també es mostren preocupats pel fet que "alguns Ajuntaments, tot i les dificultats que comporta la crisi de la COVID-19, continuen posant traves administratives als ciutadans que volen empadronar-se". Sobre aquest punt, l'entitat recorda que els consistoris "tenen l’obligació de fer-ho, amb independència de la situació habitacional dels demandants". També demanen "que es revisin les actuacions dels cossos municipals locals per evitar algunes situacions d'abús d'autoritat i poca empatia amb la ciutadania".
Millorar els canals de comunicació
Igualment, l’informe insta a establir canals de comunicació nous i millorar els existents. tenint en compte "l'impacte que pot tenir l'escletxa digital entre els ciutadans que no poden accedir a internet o tenen dificultats de connectivitat". En aquest punt, qualifiquen de “preocupant” la "poca comunicació digital entre la Generalitat i l’Administració local", sobretot pel que fa a "la situació a les residències de gent gran", i demana que es declarin "serveis essencials" els centres cívics i els equipaments esportius i culturals.
Pel costat positiu, però, l’informe posa en valor "el paper essencial que han jugat els ajuntaments a l’hora d’arbitrar mesures per atendre els sectors de la societat més afectats per la crisi sanitària", perquè "han estat l’administració més a prop de la ciutadania i, en general, la que millor ha respost a les demandes habituals i a les noves demandes sorgides arran de la pandèmia”.
