El Govern atorga a l'Institut d'Estudis Aranesi el caràcter d'acadèmia de l'aranès
El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret pel qual s'atorga a l'Institut d'Estudi Aranesi el caràcter d'acadèmia i d'autoritat lingüística de l'occità, aranès a la Val d'Aran, a proposta dels departaments de Cultura i de Justícia. L'occità és la llengua pròpia de l'Aran, on és denominada aranès, i és llengua oficial al conjunt de Catalunya d'acord amb l'Estatut de 2006.
El reconeixement ha comptat amb el diàleg i consens amb les principals entitats en l'espai occità que treballen en la codificació i normalització de la llengua, entre les quals cal assenyalar Lo Congres Permanent de la Lenga Occitana o Convergéncia Occitana.
Les noves funcions de l'Institut d'Estudis Aranesi
L'Institut d'Estudis Aranesi va ser creat el 2002. El 2008 li va ser reconeguda l'autoritat lingüística sobre l'aranès a l'Aran per acord del ple del Conselh Generau d'Aran. El decret aprovat estén aquesta autoritat a tot Catalunya i dóna el mandat a l'Institut per tal que estableixi la normativa lingüística de referència en col·laboració amb les entitats acadèmiques, de recerca o culturals reconegudes per les institucions públiques.
Així mateix, el decret reconeix l'Institut com a màxima institució encarregada d'establir i actualitzar la normativa lingüística de l'aranès. A més, és l'autoritat per a l'assessorament que, en matèria de llengua occitana - aranès a l'Aran - li sigui sol·licitat per les administracions públiques i els organismes que en depenen, pels centres d'ensenyament públics i privats i pels mitjans de comunicació de titularitat pública.
L'Institut d'Estudis Aranesi s'ha de constituir com a nova corporació independent amb les funcions que li atorguen aquest decret en el termini de sis mesos a partir de l'entrada d'avui. Un cop aprovats els estatuts, aquests s'hauran de trametre al Departament de Justícia perquè qualifiqui la seva adequació a la legalitat i els inscrigui al Registre d'Acadèmies de Catalunya.
