El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació preveu que en un màxim de sis setmanes es pugui aprovar "el canvi de llei de les bonificacions a l’impost de successions, transmissions patrimonials i actes jurídics documentats" per al traspàs de finques agràries, per garantir el relleu generacional de l'activitat.
Aquest és un dels punts que la conselleria ha tractat aquest dilluns en una reunió amb els representants del Gremi de la Pagesia Catalana, per començar a fer seguiment dels acords a què van arribar el 9 de febrer passat i que van fer que l'entitat desconvoqués els talls de carretera que havia anunciat. I és que des d'aquell dia ambdues parts no s'havien tornat a trobar.
Sobre aquesta reivindicació, una de les principals que han fet els agricultors i ramaders, la vicepresidenta del Gremi, Mar Ariza, ha concretat que des d’Agricultura s’han posat en contacte amb el Departament d’Economia i Finances per "poder fer una modificació" de la normativa sobre el tribut de successions, específica per a agricultors i ramaders, perquè pugui entrar en vigor aquest mes d'abril. Tot i això, no ha concretat de quin percentatge serà la bonificació. L'associació havia reclamat que el descompte fos quasi total, per facilitar el traspàs d'explotacions de pares a fills, o a d'altres persones que hi vulguin treballar, i frenar així el degoteig de terres i explotacions que queden abandonades.
Un altre dels punts principals que s'ha estudiat és la reclamació de supressió del tram autonòmic en els hidrocarburs emprats pels pagesos. Sobre aquesta qüestió, el president de l’entitat, Joan Regolf, ha reconegut que la rebaixa en el gasoil professional és "un dels punts més difícils" de complir i per això s’ha proposat que es faci amb "ajudes directes" per compensar-ne el sobrecost que suposa la taxa d'àmbit català.
Tot i admetre la "dificultat" per donar compliment als acords, i l'avís que si hi ha incompliments no descarten reprendre les protestes, Regolf creu que s'està fent "bona feina" amb el Departament i que marxa "satisfet" de la reunió, que s'ha fet a la seu central d'Agricultura al centre de Barcelona.
Millorar les indemnitzacions per danys de l'ós bru i el llop
Ambdues parts s'han emplaçat a una nova reunió d'aquí a dues setmanes per continuar amb el seguiment dels acords. Entre els molts punts a negociar també hi ha millores de regadiu i d'accés a l'aigua, aclarir i simplificar el calendari de pagaments d'ajuts, una modificació de la llei per canviar la composició de l'Agència Catalana de la Natura i millorar les indemnitzacions per als danys provocats per espècies salvatges protegides, com l'ós bru i el llop. Una problemàtica, aquesta última, que afecta especialment el Pirineu. De fet, precisament aquest dilluns el Govern ha reconegut que l'atac mortal contra un ramat a Castell de Mur, que hi va haver ara fa deu dies amb el resultat de quatre ovelles mortes, ha estat perpetrat per un llop. Feia més de 80 anys que no es tenia constància d'un atac de llops a una explotació del Pallars Jussà.
Pel que fa a la lluita contra la plaga de conills, el responsable del Gremi ha dit que s'hi està actuant a diversos conreus arreu del país i que per això s'ha doblat el nombre d'agents rurals destinats a aquest objectiu.