La Generalitat reclama a RENFE que restitueixi "com més aviat millor" el Tren Blanc fins a la Molina
Puigneró veu necessari aquest semidirecte per facilitar l'accés a les pistes d'esquí i reduir-hi la circulació de cotxes. Els usuaris n'han denunciat la supressió i a la queixa s'hi han sumat els consells comarcals del Berguedà i el Ripollès
La Generalitat ja ha reclamat formalment a RENFE que restituexi "com més aviat millor" el Tren Blanc que connecta amb les estacions d'esquí de La Molina i Vall de Núria els caps de setmana i festius, a primera hora del matí. El vicepresident, Jordi Puigneró, s'ha mostrat totalment d'acord amb la queixa expressada aquests dies pels usuaris.
En una visita a Sort, aquest dijous, Puigneró ha recordat que el servei es va eliminar durant la pandèmia, i creu que era "lògic" en considerar-se que llavors no era necessari per les restriccions. Però hi afegeix que "aquest any s'havia d'haver tornat a posar". El també conseller de Territori ha remarcat que el Tren Blanc és una bona alternativa per als esquiadors que no poden o no volen desplaçar-se en cotxe a les pistes d'esquí.
El vicepresident espera que RENFE respongui ràpidament a aquesta demanda, ara que ja ha començat la temporada d'esquí i que, a més a més, ho ha fet a ple rendiment. En tot cas, Puigneró lamenta que aquest fet és "una demostració més que el traspàs de Rodalies és necessari" i creu que es demostra novament que el traspàs acordat l'any 2009 pel Govern tripartit "va ser un traspàs fake", perquè "no contemplava el que és realment la possibilitat de la Generalitat de gestionar íntegrament el servei de Rodalies".
La supressió d'aquest servei el va denunciar aquesta setmana passada la plataforma d'usuaris de l'R3, i els dies següents s'han afegit a la queixa d'altres col·lectius de les comarques implicades. També s'hi han afegit els consells comarcals del Berguedà i del Ripollès, que han reivindicat la necessitat d'aquesta connexió ferroviària a primera hora "per evitar les llargues cues a les carreteres que s'han viscut aquest pont".
RENFE en parlarà amb la Generalitat
De moment, des de RENFE han afirmat que tenen previst parlar amb la Generalitat "per si és convenient" recuperar el Tren Blanc i que ho analitzaran de forma conjunta. Es dóna la circumstància, a més a més, que el cost del servei l'ha assumit la Generalitat des que es va posar en marxa.
El Tren Blanc és un servei semidirecte de l'R3 que unia l'àrea de Barcelona amb la Cerdanya. Des del 2010, i fins a l'hivern de 2020, funcionava els dissabtes, diumenges i festius de la temporada d'esquí, des del pont de la Puríssima i fins a l'abril. El servei arrencava pels volts de les 6 del matí, des de l'Hospitalet de Llobregat, i feia parada a Barcelona, Granollers-Canovelles, Vic, Ripoll, Ribes de Freser i la Molina. També incloïa un tren de tornada a la tarda.
Una opció per mitigar les cues a la carretera
El president del Consell Comarcal del Ripollès, Joaquim Colomer, ha criticat que ningú, ni des de RENFE ni des del Govern, no els va comunicar la previsió de no recuperar el Tren Blanc i lamenta el fet i que se n'hagin hagut d'assabentar per la premsa. Consultat per l'ACN, Colomer ha demanat explicacions al Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori i també al subdelegat del Govern espanyol a Girona, a qui ha fet saber "el disgust per la manca d'empatia amb el territori, per eliminar-lo d'aquesta manera".
Per Colomer, aquest és un tren que "nodreix" les estacions d'esquiadors durant la temporada. Sobretot La Molina i Vall de Núria (a on s'hi pot arribar des de l'estació del Cremallera), però també Masella, que amb La Molina comparteix el forfet conjunt Alp 2.500. El president comarcal adverteix que, amb aquesta supressió, més esquiadors i visitants en general optaran per venir al Pirineu amb cotxe, tot contribuint així a un major col·lapse de les carreteres. I conclou que "si ja tenim problemes de cues infernals cada cap de setmana, en punts com Ripoll o Ribes de Freser, sembla il·lògic que es prenguin decisions com aquesta, quan després tothom s'omple la boca de país verd i descarbonitzat".
El Berguedà hi dóna suport per reduir el trànsit de la C-16
En la mateixa línia s'han expressat des del Consell Comarcal del Berguedà. En aquest cas, perquè portar aficionats a les estacions en tren pot ajudar a reduir els constants col·lapses que pateix la carretera C-16, i que darrerament fins i tot col·lapsen de manera puntual el nucli urbà de Berga, per l'entrada de conductors incívics que pretenen estalviar-se uns minuts de cua.
El president de l'ens berguedà, Josep Lara, diu que desconeix els motius de la supressió del Tren Blanc, però que li "consta que és un servei que funcionava bé i que portava molts esquiadors". Lara recorda que aquest pont de la Puríssima la C-16 ha tornat a ser un dels punts negres pel que fa a retencions, les quals no s'han limitat al primer i l'últim dia sinó que s'han produït quasi tots els dies. El president del Berguedà ho atribueix a que "hi ha moltes ganes de neu, perquè venim d'on venim i a més hi ha bons gruixos", però constata que "aquests dies s'ha vist que la carretera és insuficient per absorbir el trànsit que puja i baixa de la Cerdanya" i connecta amb l'àrea metropolitana. Un altre factor que creu que cal tenir en compte és que "els visitants han optat per reduir les pernoctacions a les estacions d'esquí i que ara pugen i baixen".
En aquest sentit, Josep Lara ha aprofitat per reivindicar que la xarxa ferroviària s'ampliï i arribi com a mínim fins a Berga -on antigament ja hi havia hagut servei de tren- de cara a fomentar la mobilitat sostenible.
