Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El MoraBanc Andorra perd la categoria a l'ACB després de vuit anys a l'elit

El MoraBanc Andorra perd la categoria a l'ACB després de vuit anys a l'elit

La derrota amb el Lenovo Tenerife a l'última jornada (75-77) envia l'equip pirinenc a la LEB Or. El club es marca l'objectiu d'aconseguir l'ascens com més aviat millor
Oriol Paulí agraeix el suport de l'afició després del partit contra el Lenovo Tenerife (Foto: BC MoraBanc Andorra)
15/05/2022 19:25

El MoraBanc Andorra diu adéu a l'ACB. Per segona vegada a la seva història, l'equip andorrà perd la plaça a la màxima categoria del bàsquet espanyol, després que aquest dissabte ha caigut de només dos punts (75-77) contra el Lenovo Tenerife, en una última jornada en què fins a quatre clubs es jugaven la permanència. Es tanca així una etapa de vuit anys en què el conjunt pirinenc havia consolidat la seva presència tant a la Lliga ACB com en competició europea. Tot i això, des del club ja han manifestat l'objectiu de tornar a l'elit com més aviat millor, preferentment l'any vinent.

El MoraBanc necessitava com a mínim guanyar el seu partit, en un Poliesportiu ple de gom a gom, i aquest primer objectiu no es va complir a causa d'una cistella als últims segons de Giorgi Shernadini, exjugador de l'equip andorrà. Pel que fa a la resta del partit, els locals havien anat a remolc al llarg de la primera meitat (19-24 al primer quart i 28-41 al descans), però van reaccionar als vint minuts següents i van tenir la remuntada a l'abast, gràcies a un parcial de quart de 25-17 que situava el marcador de 53-58 a deu minuts del final. Els tricolors es van arribar a posar per davant, però es va arribar a un final a cara o creu que es va decidir per una cistella a l'última jugada d'atac del Tenerife, quan el partit anava cap a la pròrroga. 

La botzina final va donar pas a la decepció tant de la plantilla com del públic, però també al reconeixement de l'afició per l'esforç fet fins a l'últim instant per intentar salvar la categoria. Molts seguidors van baixar al parquet per fer pinya amb els jugadors, que van agrair aquest suport. 

El general mànager del MoraBanc Andorra, Francesc Solana, ha valorat que en aquests vuit anys a l'ACB "el club ha crescut i s'ha consolidat" i confirma que "la idea és tornar com més aviat millor". Per això, avança que faran "tot el possible per tornar a ser on aquest club i aquest país es mereixen". Solana ha elogiat "la reacció de l'equip aquest darrer mes, juntament amb l'afició", i la veu "encoratjadora per començar a treballar des d'ara mateix en la temporada vinent, per tenir un escenari propici, un bon equip i tornar a il·lusionar tot un país per tornar a l'ACB". 

Pel que fa al partit decisiu, l'entrenador, Óscar Quintana, va qualificar l'arbitratge dels últims minuts com "una vergonya", perquè entén que a les dues jugades decisives els col·legiats van afavorir el Lenovo, primer xiulant una falta dubtosa als locals i després deixant de xiular unes passes en l'atac visitant. Quintana va reconèixer que hi havia la possibilitat que guanyar no servís de res, però va dir que estava "fart que no podem tenir la decisió pels nostres mèrits" perquè creu que en el partit de València va passar el mateix. En tot cas, el tècnic demanava disculpes a l'afició per no haver pogut assolir l'objectiu i els ha agraït el seu suport incondicional. Quintana és el tercer entrenador que ha tingut enguany el MoraBanc, després de la destitució a mitja temporada d'Ibon Navarro i de la posterior dimissió de David Eudal.

Sobre el final del partit contra el Tenerife, Francesc Solana també es mostrava crític i ho veia com "una mostra de la manca de respecte" que ha patit el club aquesta temporada a la lliga espanyola, on creu que "s'han rigut" de l'entitat andorrana.

La classificació

El MoraBanc Andorra ha acabat en 17a posició, amb un balanç d'11-23 i només per davant de l'Hereda San Pablo Burgos, que també perd la categoria (18è, 10-24). L'Urbas Fuenlabrada (12-22) ha quedat 14è i s'ha salvat gràcies a la victòria obtinguda precisament a Burgos (66-83), que li ha permès acabar per davant de l'Obradoiro (15è), que havia assegurat la permanència a l'última jornada. També amb 12 victòries, el Casademont (16è) s'ha emportat l'última plaça de salvació, després de vèncer a Múrcia (72-77). 

Pel que fa a la part alta de la taula, el Barça ha estat el campió de la fase regular (27-7) per davant del Real Madrid (25-9), el València (23-11) i el Joventut, que ha quedat quart (22-12) i tindrà avantatge de camp als quarts de final contra el Tenerife. També s'ha classificat pels 'playoff' el Baxi Manresa (7è, 20-14), empatat amb el Bitci Baskonia (6è), i tanca el 'top-8' el Gran Canària (17-17), que serà el rival del Barça. De la seva part, el Manresa s'enfontarà al Madrid; i el Baskonia, al València. 

L'evolució històrica

El BC Andorra havia debutat a l'ACB ara fa just trenta anys, la temporada 1992-93 (amb el nom Festina Andorra), i va estar-hi quatre temporades fins que va baixar l'any 1996. Al 1997, problemes administratius van fer que el club perdés la plaça a la LEB i hagués de tornar a començar des de l'última categoria catalana (3a Preferent), des d'on es va iniciar un nou projecte. De fet, entre els anys 2000 i 2009 va coincidir algunes temporades amb el Sedis Bàsquet, a la Copa Catalunya i la Lliga EBA. Al 2009 van aconseguir l'ascens a LEB Plata, al 2012 van pujar a LEB Or i al 2014 van culminar l'evolució amb el retorn a l'ACB.

Amb la nova denominació de MoraBanc Andorra, el club va salvar la màxima categoria sense problemes els anys 2015 i 2016, amb sengles 14es posicions. Al 2017 va acabar 8è i al 2018 va aconseguir la millor classificació de la seva història a l'elit (6è). L'any següent, el 2019, el van acabar en un 10è lloc, mentre que els dos anys següents -2020 i 2021- els van tancar just a la meitat de la taula, en 9a posició i a una passa dels 'playoff'. En aquest període, també han estat dos cops campions de la Lliga Catalana (2018 i 2020), han protagonitzat victòries sorprenents contra equips de primera línia com Barça i Madrid, han accedit a la Copa i han jugat l'EuroCup quatre anys seguits, tot arribant dues vegades a la semifinal: al 2019 i aquest 2022.

 

Mostrar formulari de contacte