El Museu de l'Automòbil d'Andorra es modernitza i presenta una exposició de matrícules
El recinte també incorpora un Mercedes-Benz 220 DL de transport de viatgers que havia connectat el Principat amb Occitània. L'equipament es vol consolidar com un dels més visitats del país
El Museu de l'Automòbil d'Andorra modernitza el seu interior i hi incorpora novetats, amb l'objectiu de mantenir-se com un dels equipaments museístics més visitats del Principat. La directora de Promoció Cultural del Govern andorrà, Montserrat Planelles, i la cap d’Àrea, Rut Casabella, han presentat aquest dilluns les accions de millora que s’hi han implementat, amb les quals es vol que el recinte d'Encamp segueixi sent "un referent per als interessats en el món de l’automoció" i una visita obligada per als turistes, públic local i escolars.
La principal novetat per aquest any és l'exposició temporal ‘La matrícula. Història de la identitat de l’automòbil a Andorra’. S'hi mostra com les plaques dels vehicles, amb un format diferent al de la majoria de països europeus, s'han convertit en un dels elements més distintius no només d'aquest sector sinó del país en general al llarg d'aquestes darreres dècades. També s'hi mostra com aquest element ha reflectit l'evolució recent d'Andorra i el seu salt cap a la modernitat.
A banda de les conegudes plaques de cotxes, també se'n pot veure d'específiques per a motos, vehicles especials o oficials, vehicles històrics o motos de neu, entre d'altres. Les matrícules, la majoria cedides per la família Cuberes, ofereixen "una crònica sobre quatre rodes farcida d’anècdotes i vivències d’ençà de l’any 1930, data de la primera matriculació d’un automòbil al Principat d’Andorra", segons ha expressat Rut Casadella.
L'altra novetat destacada és la incorporació d'un Mercedes-Benz 220 DL, amb matrícula andorrana número 9054, que al començament de la dècada de 1950 havia servit per transportar viatgers de Besiers, Narbona i d'altres poblacions del sud de França, per treballar en diverses tasques agrícoles. El vehicle es va fer conegut com "el Taxi Rossa" que feia regularment el trajecte entre Andorra i Tolosa de Llenguadoc. Inicialment viatjava un cop a la setmana, però més endavant va ampliar l'oferta a dos viatges setmanals -dimarts i dissabte- per cobrir l'augment de la demanda. A la capital occitana, els viatgers eren recollits a la Brasserie Victor Hugo, al Boulevard de Strasbourg.
El Taxi Rossa també va ser utilitzat per clients que feien visites a múltiples països europeus i per traslladar diverses autoritats andorranes a l’estranger. A partir dels anys 80, i durant més de vint anys, Taxi Rossa va portar la sang per a transfusions de l’hospital de Purpan de Tolosa cap a l’antic hospital d’Andorra.
El Museu de l'#Automòbil d'#Andorra es modernitza i presenta una exposició temporal de matrícules: https://t.co/ivu25skUue #Pirineu #motor pic.twitter.com/yCOQ0dSNsW
— RàdioSeu (@RadioSeu) March 7, 2023
Trasllat de les bicicletes i motos
Paral·lelament, el Museu de l'Automòbil ha repintat les seves instal·lacions i ha renovat la il·luminació. I s'ha procedit a retirar col·lecció de bicicletes que exposava fins ara, juntament amb quadres, cartells i d'altres objectes relacionats amb el ciclisme. El motiu és que part d’aquesta col·lecció passarà a format part del museu Bici Lab, estrenat recentment a Andorra la Vella.
Pel mateix motiu, s’han retirat unes motocicletes que ara es poden veure al Museu de la Moto, a Canillo. D'aquesta manera, l'equipament d'Encamp se centrarà més específicament en els vehicles de quatre rodes.