El Pallars Jussà i el Sobirà, units per reclamar millores a la carretera de Comiols
Els presidents dels dos consells comarcals exposen conjuntament que és l'hora d'habilitar una connexió digna i moderna amb Barcelona. El projecte ja existent contempla la construcció de cinc petits túnels i cinc viaductes curts
Els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà, Constantí Aranda, i del Pallars Sobirà, Carles Isús, s'han unit per reclamar millores per la carretera de Comiols, principal via d'entrada al Pallars. Els dos presidents reclamen l'execució del projecte ja existent, que contempla la construcció de 5 túnels i 5 viaductes curts. Amb aquestes infraestructures es guanyaria 10 minuts de temps, però el més important són, subratllen, "els guanys en seguretat i comoditat".
Aranda ha explicat que hi ha sobre la taula un projecte que es pot executar "de manera immediata" i ha demanat al Govern que el doti de pressupost per poder-lo dur a terme. De la seva part, Isús ha insistit en el fet que es tracta del "projecte més realista que hi ha" i que "qualsevol altra proposta retardaria uns cinc anys l'inici de les obres".
Aranda hi ha afegit que les comarques del Pallars Sobirà i el Pallars Jussà arrosseguen un dèficit històric d'infraestructures que fa que siguin menys competitives que d'altres zones. Per aquest motiu han decidit unir esforços i reclamar de manera conjunta la millora del tram de Comiols, per tal d'assegurar una connexió moderna i segura amb Barcelona i amb la Catalunya central.
El president del Sobirà ha insistit que es tracta d'un projecte que compta amb el consens del territori i ha recordat que data del 2009. Isús ha dit que la gent del territori "ja no vol esperar més" i que per això reclamen dotació pressupostària per poder iniciar les obres. El cost de l'obra està valorat en 106,3 MEUR.
L'opció per la qual aposten els presidents del Jussà i el Sobirà és la que planteja un recorregut de 29,4 km i inclou un total d'1,4 km soterrats amb petits túnels, juntament amb cinc viaductes que sumen 1,5 km. El projecte preveu la via de dos carrils, però en tindria un tercer per a avançaments en 13,9 km del recorregut total. La zona per on passa la carretera té un terreny geològicament molt complicat i de molta inestabilitat, motiu pel qual el projecte aposta per fer-hi aquests petits túnels en lloc del túnel reclamat.
El coll de Comiols és una collada situada a 1.100 m d'altitud que forma part de l'eix Diagonal del Pirineu, que connectaria posteriorment amb Tremp i la Pobla de Segur (ambdós del Pallars Jussà) i el Pont de Suert (Alta Ribagorça), i que permetria un millor accés a aquestes comarques des de l'àrea metropolitana.