El Pallars Sobirà reclama més inversions per evitar situacions com la del tall a la C-13
El tall de la carretera la C-13 entre Rialp i Llavorsí, aquest cap de setmana, ha tingut efectes negatius sobre el turisme i ha provocat la cancel·lació del 10% de les reserves hoteleres a la comarca, segons ha explicat el president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Josep Castellarnau. El sector de la restauració ha estat l'altre gran afectat per l'esllavissada de divendres. Si en aquesta època de l'any l'ocupació als restaurants acostuma a fregar el 100%, aquesta cap de setmana "ha costat" tenir un 60%, ha precisat Castellarnau.
Des de la federació, com també des del Consell Comarcal, han agraït la rapidesa dels treballs per a reobrir la carretera. Tot i això, coincideixen en reclamar millors inversions per tal d'evitar que es repeteixin episodis com el d'aquest cap de setmana. El president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carles Isús, ha assegurat a l'ACN que el sector econòmic de la comarca "ha rebut una patacada", i hi ha afegit que malgrat s'hagi "intentat minimitzar al màxim" l'afectació, el tall de la C-13 ha estat "especialment dur" per l'economia de la comarca, ja que que aquests "són els dies més forts de la temporada".
Isús ha enviat als mitjans un article d'opinió en què exigeix a les administracions superiors "que s'acabi amb la provisionalitat en la qual viu ara el Pallars Sobirà". El dirigent comarcal adverteix que ara mateix hi ha un "dèficit estructural" pel que fa a les comunicacions del Pirineu, que atribueix a "una manca d'inversió continuada, especialment aquesta darrera dècada". Per això, creu que el que cal ara són "solucions definitives", perquè ja han rebut compromisos "des de fa molt de temps" però ara l'únic que esperen és que es facin realitat.
Josep Castellarnau hi ha afegit que hi ha "més gent que hauria vingut però al veure les condicions no ho han fet". En el cas dels restaurants, ha explicat que l'afectació ha estat "molt més forta", ja que molts dels locals de la zona depenen, en gran part, dels clients que es desplacen d'un lloc a un altre" i que en aquest cas les cancel·lacions poden haver arribat al 40%.
Repercussió del tall
Aquesta incertesa també va fer que diumenge a primera hora del matí molts visitants ja se n'anessin, sense esperar a la tarda, perquè per marxar en direcció sud havien d'anar cap al port de la Bonaigua (C-28) i després passar pel túnel de Vielha (N-230) i per l'obsolet i perillós coll de la Creu de Perves (N-260), per arribar així fins a la Pobla de Segur. Castellarnau ha lamentat que no s'hagin invertit més diners per prevenir esllavissades com la del divendres. I ha afegit que "la part positiva" que se'n desprèn és que tot Catalunya se n'adoni de com de "fràgils" són les infraestructures actuals i del fet que "el Pallars Sobirà és un cul de sac, sobretot a l'hivern".
Finalment, el president de la Federació d'Hostaleria de Lleida també ha reclamat més infraestructures per la comarca i la possibilitat de plantejar el projecte del túnel de la Bonaigua perquè "la gent es pugui comunicar, viure i treballar durant tot l'any en aquesta zona de muntanya, que ja costa prou viure-hi".