El Parc del Segre inaugura el segell 'Site of the Olympic Games', concedit pel COI
L'estrena de la distinció reuneix un gran nombre de representants d'institucions, federacions, clubs esportius i entitats que han possibilitat el manteniment i divulgació del llegat dels Jocs Olímpics. L'acte públic ha estat l'últim de José Perurena com a president de l'ICF
El Parc Olímpic del Segre ja exhibeix, des d'aquest cap de setmana passat, el segell 'Site of the Olympic Games', concedit pel Comitè Olímpic Internacional. La instal·lació esportiva urgellenca va acollir diumenge l'acte d'inauguració de la placa commemorativa, que des d'ara es pot veure a la seva entrada oest, a prop de les Escaldes de l'Adoberia i al costat mateix del canal d'aigües braves.
L'equipament és el primer de Catalunya i de l'Estat espanyol que rep aquesta distinció, amb la qual el COI premia els recintes esportius que excel·leixen en el manteniment i la divulgació del llegat dels Jocs Olímpics. L'acte, obert a tothom, va reunir un gran nombre de representants d'institucions, federacions, clubs esportius i entitats que han fet possible aquesta continuïtat en l'activitat competitiva i lúdica al llarg d'aquestes tres dècades, després que la Seu d'Urgell va ser subseu de Barcelona 1992.
La cloenda de la inauguració va ser a càrrec del fins ara president de la Federació Internacional de Canoa, José Perurena. De fet, en el seu discurs, Perurena va anunciar que aquest era el seu últim acte públic al capdavant de l'ICF, atès que enguany no es presenta a la reelecció. El dirigent va elogiar una vegada més la capacitat organitzativa de la Seu d'Urgell en competicions de canoa eslàlom, tal com s'ha demostrat novament enguany amb la Copa del Món, i les característiques úniques del Parc del Segre, per la seva ubicació just al costat del centre històric de la ciutat, molt valorada pels piragüistes.
En aquest sentit, Perurena va assegurar que, trenta anys després, el recinte urgellenc ha adquirit entre els palistes d'elit un prestigi en el món de l'eslàlom d'aigües braves equivalent al que té Wimbledon en el tennis, tant per la seva història com pel l'ambient que s'hi genera. Pel que fa a la nova etapa que ara s'obre a l'ICF, el també membre del COI va avançar que els Pirineus hi seguiran ben representats, pel fet que el pallarès Lluís Rabaneda aspira a ser el nou vicepresident, amb força opcions d'obtenir l'elecció, i que Jean-Michel Prono -que va ser seleccionador espanyol a Barcelona'92- es presenta a la reelecció de president del Comitè de Canoa Eslàlom.
L'acte va ser introduït pel vicealcalde de la Seu d'Urgell, Jordi Fàbrega, que va destacar l'èxit de la ciutat a l'hora de seguir donant ús al Parc del Segre després de la celebració dels JO, ja fa gairebé trenta anys. Fàbrega assenyala que aquesta és "una instal·lació única al món per les seves característiques, perquè complementa l'activitat esportiva, l'organització de competicions d'alt nivell mundial, un alt nivell turístic i, a més, la generació d'energia", cosa que la fa "energèticament sostenible des de la seva concepció". A tot plegat s'hi afegeix la diversificació de l'activitat esportiva, amb el Centre de Tecnificació d'Esquí de Fons, el Centre BTT, el rocòdrom i, des d'enguany, els estudis universitaris d'INEFC. El fins fa poc alcalde també subratlla la condició de "parc urbà molt estimat per tots els veïns i veïnes de la Seu", cosa que considera "clau perquè avui podem parlar de la importància del llegat olímpic".
Des de l'Ajuntament van agrair el paper de totes les institucions catalanes i estatals que s'han implicat en el funcionament del parc i el suport d'empreses locals, especialment de la Cooperativa Cadí, com també el fet "d'haver comptat des del primer moment amb la implicació del Club Cadí Canoë-Kayak, tant pel que fa a la base com a l'esport d'elit. Jordi Fàbrega acaba recordant que el recinte olímpic "ha estat fonamental per projectar internacionalment la ciutat de la Seu, on l'eslàlom és un esport consolidat".
Entre les intervencions de la inauguració també hi va haver la de Joan Ganyet, alcalde de la Seu entre 1981 i 2003. Ganyet va recordar com la idea d'esdevenir l'única subseu pirinenca de Barcelona'92 va ser clau per recuperar el que era la part més abandonada de la ciutat, la qual, a més, havia quedat molt malmesa pels aiguats de 1982, i que "la reparcel·lació que es va impulsar va tirar endavant sense ni una sola impugnació", cosa que va facilitar l'èxit de la transformació urbanística.
El batlle urgellenc durant l'etapa olímpica va esmentar alguns dels noms clau que van fer possible el canvi, com ara Pasqual Maragall, Joan Antoni Samaranch, el diplomàtic urgellenc Eugeni Bregolat, Pere Miró (actual director general del COI), Manolo Fonseca i també Ramon Ganyet i Francesc Ganyet, com a enginyer i gerent del parc respectivament. Alhora, Joan Ganyet va agrair l'àmplia presència institucional en aquest acte i va tenir un esment especial "pels successius alcaldes i ajuntaments que ha tingut la Seu i que han cregut en el parc i l'han mantingut al nivell que ara tots podem apreciar".
Reconeixement als esportistes olímpics i a l'organització
La jornada va incloure un reconeixement a aquests representants institucionals i també a esportistes, tant de Catalunya com d'Andorra i del País Basc, que s'han format a la Seu i han estat olímpics al llarg d'aquests anys. És el cas de Maialen Chourraut (campiona olímpica a Rio 2016, plata a Tòquio 2020 i bronze a Londres 2012), Núria Vilarrubla (primera palista del Cadí CK que obté diploma olímpic, enguany a Tòquio), Mònica Doria (membre de l'equip andorrà i primera palista del club urgellenc que ha disputat els JO en dues modalitats, C1 i K1), Ander Elosegi (quatre vegades diploma olímpic), Marc Vicente (membre de l'equip espanyol de Barcelona'92 i actual president del Cadí CK), Carles Juanmartí (olímpic a Sydney 2000 i Atenes 2004), Montse Garcia (representat de l'equip andorrà a Pequín 2008), Samuel Hernanz (cinquè a Londres 2012) i també els actuals tècnics del combinat estatal, Xabi Etxaniz (palista de l'equip de Barcelona 1992) i Guille Díez-Canedo (olímpic a Pequín 2008).
També van rebre l'obsequi diverses persones que s'han implicat al llarg dels anys en l'organització de proves internacionals a la Seu, en diferents àmbits. A la foto final també s'hi va afegir Francesc Ganyet, que les properes setmanes finalitzarà la seva trajectòria com a director gerent del Parc Olímpic i que va rebre igualment el reconeixement dels assistents.
#EnImatges Insuguració de la distinció ‘Site of the #OlympicGames’ al Parc del Segre de #laSeu, la primera instal·lació de #Catalunya i de l’Estat que rep aquest reconeixement del COI: https://t.co/G2CfSfTgLp #AltUrgell #Pirineu #canoeslalom #piragüisme pic.twitter.com/HonvpjphU5
— RàdioSeu (@RadioSeu) October 17, 2021
