Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El Parlament aprova diverses propostes de Comuns Sumar per millorar la mobilitat a l'Alt Pirineu

El Parlament aprova diverses propostes de Comuns Sumar per millorar la mobilitat a l'Alt Pirineu

Entre les peticions que s'estudiaran hi ha mantenir la rebaixa al transport públic, connectar la Seu i Andorra amb un tren-tramvia i que els busos directes entre el Principat i els aeroports del Prat i de la Seu facin parada a la capital urgellenca

Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
03/12/2024 12:30

El Parlament de Catalunya ha aprovat per unanimitat, aquesta setmana passada, una proposta presentada pel grup de Comuns Sumar en què demanen mantenir la rebaixa del transport públic fins a final de 2025. Aquesta mesura, segons els comuns, "beneficia tots els usuaris del transport públic al Pirineu, amb descomptes de fins al 50% en l’adquisició d’abonament tant dels autobusos de l’ATM de Lleida com dels que connecten amb Barcelona o bé a les línies de tren. També inclou "garantir el transport gratuït per menors de 16 anys a tot Catalunya i estudiar i impulsar la implantació d’un sistema de targeta única, amb tarifa plana i assequible, per moure’s per tot el territori i amb tots els mitjans públics de transport.

En el mateix debat s'ha aprovat, igualment a petició de Comuns Sumar, una proposta perquè s'impulsi la construcció d'un "tren-tramvia" que connecti la Seu d'Urgell i Andorra. Aquesta idea ha rebut el suport de tots els grups parlamentaris tret d'Aliança Catalana, que s'ha abstingut.

En la mateixa línia, s'ha demanat "mesures com garantir una xarxa d'autobusos que doni resposta a la demanda del territori" i que inclogui "que els busos directes que connecten els aeroports del Prat i de la Seu amb Andorra facin parada al municipi de La Seu d'Urgell". En aquest cas, hi van donar suport tots els grups tret de Vox i la CUP, que es van abstenir. Segons els comuns, aquesta "és una demanda històrica dels veïns de la Seu i la rodalia per poder arribar de manera directa a l’aeroport del Prat". Mario Mata, coordinador d'aquesta formació a l'Alt Pirineu i Aran, creu que "clama al cel quan veuen passar pels carrers el bus directe d’Andorra i no para".

Encara pel que fa a mobilitat de l'Alt Pirineu i Aran, el Parlament ha donat suport unànime a la proposta de realitzar un estudi de viabilitat del "taxi a la demanda", per "proporcionar connectivitat durant tot l’any dels municipis del Pirineu amb les capitals de comarca, operant de dilluns a dissabte en horari de matí i tarda". Segons Txell Teruel, representant de l’Alt Pirineu i Aran a la direcció dels Comuns, "proporcionar un servei d’aquestes característiques garanteix la mobilitat de la nostra ciutadania i redueix l’aïllament i la soledat de joves i gent gran que no tenen capacitat de conduir vehicle privat, afavorint la seva salut mental i que continuïn vivint al seu municipi".

D'altres mesures que han demanat des d'aquesta formació, ja pel que fa a la plana de Lleida, són dotar aquesta zona de "nodes per una xarxa regional d’autobusos, amb l’estació Lleida-Pirineus com a eix vertebrador", i "fer les gestions necessàries per a restablir la connexió de la xarxa de ferrocarril amb Montsó, amb parades a Almacelles i Raimat, i reforçar les freqüències a les línies de tren de Lleida, Montblanc, Balaguer, la Pobla, Cervera i Manresa".

Des dels Comuns -que des del 2015 no tenen representació parlamentària per la demarcació de Lleida- també han reivindicat "una transició energètica cap a models de mobilitat menys contaminants, impulsant una xarxa ferroviària més capil·lar i garantint la disponibilitat i accés a carregadors de vehicles elèctrics".

Mostrar formulari de contacte