Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El Parlament insta el Govern a aprovar la Llei d'Alta Muntanya i a avançar en infraestructures pendents al Pirineu

El Parlament insta el Govern a aprovar la Llei d'Alta Muntanya i a avançar en infraestructures pendents al Pirineu

La cambra catalana tira endavant una moció de Junts en què s'exposava les actuals demores en obres com la modernització de l'N-260 i del port de Comiols. Sobre l'Eix Pirinenc, es demana que el conveni amb l'Estat se signi al començament d'aquest any vinent

Votació al Parlament, avui dijous (Foto: Parlament de Catalunya)
Votació al Parlament, avui dijous (Foto: Parlament de Catalunya)
14/11/2024 20:10

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dijous una moció, presentada pel grup de Junts, amb què s'insta la Generalitat a aprovar la Llei d'Alta Muntanya abans no s'acabi el primer trimestre de 2025. Aquests i d'altres punts del text han tirat endavant mitjançant les esmenes presentades per d'altres grups que s'hi han afegit, concretament el PSC, ERC i el PP

A la mateixa sessió, i també a petició del primer grup de l'oposició, s'ha acordat instar el Govern a licitar a curt termini -abans del febrer del 2025- la segona fase de millora de les carreteres L-512 i C-1412, al Port de Comiols, per millorar així la connexió del Pallars amb la Noguera i, per extensió, amb l'àrea de Barcelona. En aquest segon punt el PSC s'ha abstingut.

Encara en infraestructures, també s'ha aprovat instar el Govern a presentar a la Comissió de Territori i Habitatge, durant el primer trimestre del 2025, el conveni signat amb l'executiu espanyol per la millora de tot el tram català de la carretera N-260. Si es compleix aquest acord tal com l'Estat va prometre novament aquest mes passat, es preveu que s'inverteixi un total de 260 milions d'euros, repartits en deu anys, per modernitzar l'Eix Pirinenc i especialment els trams que presenten un traçat més perillós o obsolet. Tanmateix, en aquest ple Junts ha denunciat que el conveni encara no està signat, malgrat que ambdues administracions han publicat comunicats en què donaven a entendre que el pla ja està tirant endavant.

Entre els punts aprovats en aquest debat hi ha igualment el que demana executar les obres pressupostades l'any passat, als comptes de 2023, i tot el pla d'actuacions previst per protegir el Port de la Bonaigua i d'altres vies d'aquesta zona davant de possibles allaus, amb una inversió prevista de 15 MEUR fins al 2030. Els grups també han reclamat al Govern que exigeixi a l'Estat l'execució de les variants previstes i pressupostades de Gerri de la Sal i la Pobla de Segur, sense que vagin a càrrec de l'esmentat conveni per deu anys entre els dos governs per a millores a l'N-260.

La moció l'ha defensat la diputada de Junts Jeannine Abella, que ha recordat que "aquesta iniciativa forma part d’un paquet de mesures que ja ha obtingut el suport majoritari de la Cambra per millorar els serveis públics al Pirineu en els àmbits de la mobilitat, l’agricultura, la formació, la salut, el patrimoni i les emergències". La parlamentària pallaresa ha recordat que "a l’Alt Pirineu i l’Aran patim un dèficit crònic en inversions pel que a infraestructures i serveis públics", agreujat pels "incompliments reiterats dels acords aprovats en seu parlamentària". Abella ha instat el conjunt dels diputats a demostrar que volen acabar amb aquesta situació, per tal que "el Pirineu sigui el principi de la fi de la frase Catalunya s’acaba a la Panadella". I hi afegeix que al Parlament "no podem creïbles davant la ciutadania si el Govern no compleix".

A instàncies de Junts, es crearà en un termini de dos mesos una taula de treball per avaluar i calendaritzar les inversions en carreteres pendents al Pirineu que haurà de presentar les seves conclusions al Parlament abans no acabi l’any.

Augment de finançament del Pla de Camins i creació de la Regió d'Emergències

Junts també ha impulsat un acord per augmentar el finançament del Pla de Camins, tot seguint l’exemple del Pla Pilot de camins del Pallars Sobirà, i per reprendre el projecte del Reg de la Conca de Tremp abans d’acabar l’any. També s’ha acordat posar en funcionament la Regió d’Emergències de l'Alt Pirineu i Aran, que havia d’entrar en funcionament aquest 2024.

També a instàncies de Junts, es posarà en funcionament el servei de reconeixement i revisió de grau de discapacitat dels Centres d’Atenció a persones amb Discapacitat (CAD), a Tremp i la Seu d’Urgell, per evitar així els desplaçaments a Lleida.

Mostrar formulari de contacte