Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El peatge del túnel del Cadí s'apuja un 6,6% amb el canvi d'any

El peatge del túnel del Cadí s'apuja un 6,6% amb el canvi d'any

El preu passa dels 12,64€ actuals a 13,48. A l'autopista Terrassa-Manresa l'increment és del 7,19%, i al Túnel de Vallvidrera, es passa de 4,88 a 4,56€ en hora punta
Peatge del túnel del Cadí (Foto: ACN / arxiu)
30/12/2022 13:00

El peatge del Túnel del Cadí per a turismes s'apujarà fins als 13,48 euros tot coincidint amb el canvi d'any, aquest diumenge 1 de gener. És un augment del 6,6% respecte dels 12,64€ que s'han pagat fins aquest any. La via que connecta la Cerdanya i el Berguedà es manté com la més cara de les que gestiona la Generalitat, que incrementaran els preus entre un 6,57% i un 7,3%, segons l'ordre signada pel conseller Territori, Juli Fernández, publicada aquest divendres al DOGC.

Encara pel que fa a la C-16, a les autopistes d'Autema (autopista Terrassa-Manresa i eix Sant Cugat-Terrassa) l'increment serà d'un 7,19%. I al Túnel de Vallvidrera, el peatge en hora vall per a un turisme passarà dels 4,04 euros als 4,34 euros, mentre que en hora punta serà de 4,88 euros davant els 4,56 euros actuals. A les vies d'Aucat (C-32, eix Castelldefels-Sitges-el Vendrell) és on hi ha l'augment més fort, del 7,3%. En el cas del túnel del Cadí, els canvis no afecten els residents a l'Alt Urgell, la Cerdanya i el Berguedà, que des del 2007 gaudeixen de gratuïtat mitjançant una bonificació del 100%. A les altres comarques on hi ha vies de peatge de la Generalitat també existeixen mesures semblants de descompte per als respectius residents.

Fonts del Departament de Territori han concretat que les noves tarifes s'han fixat agafant la variació anual de l'IPC del mes d'octubre, que va ser del 7,3%, tal com estableix la formula de càlcul automàtica, en què es pren de referència del desè mes de l'any anterior. A banda, també es té en compte el coeficient corrector que modula la variació de trànsit real i el previst fa tres anys.

En el cas del 2021, els trànsits van ser menors dels estimats tres anys enrere, quan encara no havia arribat la pandèmia, i s'ha aplicat el 100% de l'IPC, excepte en el cas del Túnel del Cadí i la C-16, en què l'evolució dels trànsit ha estat superior a la prevista.

Pel que fa en aquesta darrera via i a la C-32, la Generalitat va anunciar diverses mesures per ampliar els descomptes als peatges, com l'augment de les bonificacions. Per exemple, durant el primer trimestre del 2023, les rebaixes passaran del 70% al 80% a la barrera troncal i del 41% al 60% a la lateral al peatge de Sant Vicenç de Castellet de la C-16.

A la C-32, els recorreguts interns de l'autopista C-32 entre Cubelles (Garraf) i El Vendrell (Baix Penedès) passaran a ser gratuïts durant el primer trimestre i una bonificació al peatge de Vallcarca passarà del 40% actual al 50%.

Amb tot, la Generalitat assegura que amb els nous descomptes i bonificacions, no només es reduirà al preu del peatge que pertoca del 2023 incloent l'increment de l'IPC sinó si es compara amb fa 15 anys. En aquest sentit, el Govern assumeix uns 50 milions d'euros en concepte de bonificacions, descomptes i reduccions als peatges.

D'altra banda, la Generalitat justifica que no congeli el preu dels peatges per la incidència "molt significativa" que tindria en els pressupostos públics i la mesura s'allunyaria de les polítiques púbiques de descarbonització de la mobilitat i d'incentiu per a un major ús del transport públic.

 

Mostrar formulari de contacte