El peatge del túnel del Cadí s'apuja un 6,6% amb el canvi d'any
Fonts del Departament de Territori han concretat que les noves tarifes s'han fixat agafant la variació anual de l'IPC del mes d'octubre, que va ser del 7,3%, tal com estableix la formula de càlcul automàtica, en què es pren de referència del desè mes de l'any anterior. A banda, també es té en compte el coeficient corrector que modula la variació de trànsit real i el previst fa tres anys.
En el cas del 2021, els trànsits van ser menors dels estimats tres anys enrere, quan encara no havia arribat la pandèmia, i s'ha aplicat el 100% de l'IPC, excepte en el cas del Túnel del Cadí i la C-16, en què l'evolució dels trànsit ha estat superior a la prevista.
Pel que fa en aquesta darrera via i a la C-32, la Generalitat va anunciar diverses mesures per ampliar els descomptes als peatges, com l'augment de les bonificacions. Per exemple, durant el primer trimestre del 2023, les rebaixes passaran del 70% al 80% a la barrera troncal i del 41% al 60% a la lateral al peatge de Sant Vicenç de Castellet de la C-16.
A la C-32, els recorreguts interns de l'autopista C-32 entre Cubelles (Garraf) i El Vendrell (Baix Penedès) passaran a ser gratuïts durant el primer trimestre i una bonificació al peatge de Vallcarca passarà del 40% actual al 50%.
Amb tot, la Generalitat assegura que amb els nous descomptes i bonificacions, no només es reduirà al preu del peatge que pertoca del 2023 incloent l'increment de l'IPC sinó si es compara amb fa 15 anys. En aquest sentit, el Govern assumeix uns 50 milions d'euros en concepte de bonificacions, descomptes i reduccions als peatges.
D'altra banda, la Generalitat justifica que no congeli el preu dels peatges per la incidència "molt significativa" que tindria en els pressupostos públics i la mesura s'allunyaria de les polítiques púbiques de descarbonització de la mobilitat i d'incentiu per a un major ús del transport públic.