Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El ple de la Seu d'Urgell atura tràmits als terrenys entre el riu Valira i la rotonda d'Andorra per dotar-se de sòl industrial

El ple de la Seu d'Urgell atura tràmits als terrenys entre el riu Valira i la rotonda d'Andorra per dotar-se de sòl industrial

El consistori vol resoldre així la necessitat de disposar d'un nou espai per a la implantació d'empreses. La mesura s'ha acordat per unanimitat
14/02/2023 12:20

El ple de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell ha aprovat per unanimitat la suspensió temporal dels tràmits urbanístics per als sectors PERI-6 i SUD-5. El motiu és l'objectiu de redefinir els usos d'aquests terrenys, delimitats pel riu Valira i la carretera N-260, en el tram entre l'antic Càmping Envalira i la rotonda d'Andorra. Tot plegat, perquè el municipi torni a disposar d'espai industrial per a la implantació d'empreses, atès que el que hi havia fins ara està exhaurit.

El tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Gurrera, ha recordat que aquesta zona de 3 hectàrees ja era urbanitzable, però requereix d'un pla parcial previ. Recentment la Comissió d'Urbanisme Alt Pirineu va aprovar un pla de sòls que considera "no sostenibles" i va fer, indica Gurrera, "una passa enrere" pel que fa a la possible creació de sòl residencial en aquesta parcel·la. Tot i això, el regidor apunta que aquest terreny segueix sent utilitzable si es presenta un projecte concret, que passi per tenir d’altres sòls amb un ús semblant". Per fer-ho possible, cal estudiar les afectacions que l'obertura d'aquests nous carrers tindrà en el trànsit sobre les carreteres existents, tenint en compte que a pocs metres hi conflueixen l'N-260 i l'N-145.

Joan Gurrera també va recordar al plenari que darrerament l’Ajuntament ha rebut "diverses peticions importants de sòl industrial", però que es troben amb el problema que els polígons de Lleteries i de Castellciutat ja estan "al 100 per cent". Un altre problema afegit és que un dels sectors on es podia crear nou espai per a indústries, el de la Llau Benavarre (sortint del municipi en direcció a Montferrer) ha estat modificat per Urbanisme perquè esdevingui no urbanitzable. Tot plegat fa, segons subratlla Gurrera, que ara mateix a la Seu d'Urgell no hi hagi sòl industrial disponible.

Per solucionar-ho, l'equip de govern (Junts i ERC) ja ha parlat amb la Direcció General de Carreteres de l’Estat i amb la Direcció d'Urbanisme de la Generalitat, per aconseguir que aquests terrenys entre el riu Valira i la rotonda d'Andorra "tinguin un accés raonable". A data d’avui aquesta possibilitat no està aprovada. Des de Carreteres els hi han dit que cal trobar un disseny favorable i que compleixi la normativa, però també que l’activitat sigui "de baixa intensitat" per no sobrecarregar massa la rotonda d’Andorra, malgrat que hi ha oberta la possibilitat de fer-hi un ús residencial i terciari-logístic. De la seva part, Urbanisme diu que cal anar alerta perquè la carretera és una obra important que comunica amb la trama urbana; i si no hi ha un accés segur per a vianants segur, podria esdevenir un perill.

Per tot plegat, de moment l'Ajuntament acorda suspendre les llicències d'aquesta zona, amb l'objectiu de replantejar-la i determinar quina és la millor manera de desenvolupar-la.

El portaveu de Compromís, Joan Barrera, s'hi ha mostrat a favor sempre i quan es compleixi el termini previst per al replantejament, que entén que ha de ser d'un any com a màxim. Barrera recorda que "tenir nou sòl industrial és una prioritat", tant per a l'Ajuntament com per a Compromís, perquè ara mateix "hi ha un problema" pel que fa a aquesta necessitat, sobretot des que la Generalitat ha decidit no permetre sòl industrial a la Llau de Benavarre. Per això, Barrera creu que "cal posar-se a treballar i que estigui a punt com més aviat millor", a més de definir quin ús concret han de tenir els terrenys per tal que aquest ús sigui "el millor per a la Seu".

La portaveu de la CUP, Xènia Antona, va sumar-se a l'acord de suspensió, entre d'altres aspectes, perquè això frena la possibilitat que en aquella zona s'hi desenvolupés noves activitats terciàries o comercials, un sector que creu que la Seu ja té coberta de sobres. Tot i això, Antona creu que ara cal definir clarament quin ús se'n farà i que això s'ha de sotmetre a debat i rebre les aportacions dels grups municipals. La regidora, d'altra banda, va expressar els seus "dubtes de si és l'espai idoni" per acollir activitat industrial, "per la proximitat al riu Valira i per aspectes ambientals".

De la seva part, el regidor no adscrit Àngel Rubio va posar el focus a demanar "que això no s’allargui, perquè fa molts anys que està parat" i ara mateix "la Seu necessita lloc per crear empreses, indústries i llocs de feina". Per Rubio, "no pot ser que no tinguem ni un pam de sòl industrial". Sobre aquesta mancança, el regidor recorda que les poques naus que queden "només serveixen per a petita indústria".

Sobre aquestes valoracions, Joan Gurrera hi va afegir que, tal com havia explicat prèviament, l'Ajuntament ja està treballant amb Carreteres i amb Urbanisme per trobar una solució ràpida i que aquest any mateix s’ha de poder fer el treball. Gurrera coincideix amb els grups municipals en el fet que el que més necessita ara la Seu és sòl industrial i logístic, però que tingui "una intensitat de trànsit baixa". I creu que en aquesta zona és possible, perquè encara que hi hagi entrada i sortida de camions, "la seva intensitat de trànsit no és alta i no coincideix amb les hores punta".

  • Perímetre de l'antic càmping Envalira de la Seu, al peu de la carretera N-260
  • Terrenys situats entre la rotonda d'Andorra i el riu Valira, a la Seu d'Urgell

Mostrar formulari de contacte