Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El port de la Bonaigua estrenarà a l'hivern un nou sistema amb tubs per reduir el risc d'allaus a la via

El port de la Bonaigua estrenarà a l'hivern un nou sistema amb tubs per reduir el risc d'allaus a la via

El mètode, ja habitual als Alps, permet un control més actiu dels despreniments de neu respecte de les tradicionals barreres. Territori preveu invertir 15 milions d'euros en la millora de la seguretat a la C-28 i a la C-142b

Un tub de generació controlada d'allaus com els que s'instal·laran a la C-28 al port de la Bonaigua (Foto: Dep. Territori)
Un tub de generació controlada d'allaus com els que s'instal·laran a la C-28 al port de la Bonaigua (Foto: Dep. Territori)
06/08/2024 17:40

El Departament de Territori de la Generalitat executarà al llarg dels sis anys vinents, fins al 2030, un pla d’actuacions per millorar la protecció contra allaus a les carreteres C-28 i C-142b, amb una inversió prevista de 15 milions d'euros. La planificació s'ha fet en col·laboració amb el Conselh Generau d'Aran i ha identificat els sis sectors amb més risc de despreniments de neu, alhora que es dissenya el calendari d'actuacions.

La primera actuació, que ja s'havia anunciat aquesta primavera passada, serà la instal·lació de dos sistemes de protecció a la zona del cap del Port del Port de la Bonaigua. Consisteix en la instal·lació de tubs, en punts estratègics i amb les seves corresponents canalitzacions, que expulsen gas mitjançant control remot per desencadenar una allau controlada.

Aquest és un sistema pioner a Catalunya però molt habitual ja en carreteres i estacions d'esquí dels Alps. Es defineix com un mitjà "actiu", respecte de les tradicionals barreres antiallaus, i pot ser utilitzat en situacions de tempesta i sense necessitat de manipular explosius. Els tubs s'instal·laran en un tram que abasta 1,7 quilòmetres de la C-28 i representen la primera fase d'una sèrie d'actuacions semblants que s'executaran cada any a partir del 2025.

Actualment, a partir d’una predicció local específica i en coordinació entre Territori i el Conselh Generau, les vies d’accés al Port de la Bonaigua i al Pla de Beret es tanquen cada cop que el risc d’allaus supera un determinat llindar. Amb aquest nou mètode s'espera poder reduir els dies en què s'han de fer aquests talls de trànsit.

Encara pel que fa a la C-28, el Departament ha iniciat la redacció de l’estudi informatiu per a l’eixamplament i la millora de traçat d’un tram d’1,5 quilòmetres al seu pas per Sorpe (Alt Àneu), l’últim que resta per a condicionar. En l’estudi, s’analitzaran diferents alternatives, entre les quals destaquen la construcció d’un túnel; l’ampliació de la carretera amb un mur o l’ampliació de la carretera mitjançant voladís. El termini de redacció de l’estudi és de 12 mesos. La inversió prevista per aquesta actuació és de 18 MEUR.

 

Mostrar formulari de contacte