El projecte europeu Last Mile estudiarà l'impacte de la COVID en la mobilitat de l'Alt Pirineu i Aran
Catalunya forma part de nou del projecte europeu de mobilitat sostenible Last Mile i, en aquesta nova etapa, juntament amb la resta de socis europeus implicats en el programa, desenvoluparà un projecte per analitzar l'impacte de la COVID en la mobilitat en zones rurals turístiques. L'objectiu és consolidar les mesures implantades durant la primera etapa de la iniciativa, desplegades entre el 2016 i el 2020, i continuar apostant per a la millora de la mobilitat sostenible a l'Alt Pirineu i Aran.
Aquesta setmana, s'ha celebrat la primera reunió de treball amb la resta de socis europeus d’Àustria, Eslovàquia, Bulgària i Luxemburg per definir les principals línies de l'estudi. L'objectiu principal del Last Mile és aconseguir solucions innovadores i flexibles que permetin als visitants de zones rurals turístiques fer el darrer tram del recorregut de manera sostenible.
Catalunya treballa amb cinc socis més: l'Agència Mediambiental d'Àustria, l'Administració Regional del Tirol Oriental (Àustria), l'Agència pel suport del desenvolupament regional de Kosice (Eslovàquia), el Club Desenvolupament Sostenible de la Societat Civil (Bulgària) i el Parc Natural Upper Sûre (Luxemburg).
Nova fase del projecte
La nova fase del projecte Last Mile, que tindrà un any de durada, es desenvoluparà en dues parts. Durant el primer semestre, cada regió estudiarà l'afectació de la pandèmia en els mitjans implementats en el període anterior. A Catalunya, s'analitzarà com ha afectat la pandèmia a la zona de l'Alt Pirineu i Aran, amb la col·laboració dels agents del territori implicats, com ara els consells comarcals, els ajuntaments o les associacions de turisme i d'hostaleria, entre altres. L'estudi valorarà tant l'ús del transport sostenible implantat en l'etapa anterior del programa com l'ús del vehicle privat.
En el segon semestre, s'abordarà la proposta per determinar les millors solucions sostenibles per afrontar i millorar la situació generada per la COVID i es començaran a implementar a cada regió. L'objectiu és consolidar les accions posades en marxa durant la primera etapa del projecte, entre el 2016 i el 2020, i continuar desenvolupament la millora dels serveis de transport públic, la intermodalitat bus-bicicleta o la digitalització dels serveis de transport, entre altres. El projecte té un pressupost global de 413.080 euros, finançat en un 85% a través del fons FEDER.
Mobilitat sostenible
El Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha renovat un any més la participació en el projecte europeu Last Mile, del qual Catalunya en forma part des del 2016. En la primera etapa, que es va tancar el 2020, es va aconseguir un estalvi de C02 del 173% a partir de la promoció de transport flexible i sostenible.
Els serveis implementats a la regió de l'Alt Pirineu i Aran s'han concretat amb transport a la demanda, opcions de bus per accedir al Parc Natural d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici o l'inici de la ruta cicloturística Lleida-la Pobla de Segur, que fomenta la intermodalitat bici-tren i la possibilitat de combinar el transport en bicicleta i el bus.