Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El rei Joan Carles pretenia fer-se amb el títol de Copríncep d'Andorra

El rei Joan Carles pretenia fer-se amb el títol de Copríncep d'Andorra

El bisbe Joan Martí Alanis va rebutjar la petició que li va fer explícitament el monarca

04/06/2014 11:22

El rei d'Espanya, Joan Carles I, va pretendre ser també Copríncep d'Andorra. Així ho revela el llibre El complot, d'Eugeni Casanova, que en un dels seus capítols analitza la topada institucional que va tenir el monarca per aquesta qüestió amb l'aleshores bisbe d'Urgell, Joan Martí Alanis.

Segons ha publicat aquest dimecres el diari 'La Mañana', Joan Carles anhelava ocupar el lloc del bisbe i convertir-se en cap d'Estat del Principat, tal com passa amb el president de la República Francesa, quan el país pirinenc encara no s'havia dotat d'una Constitució. Per això, en una trobada amb Martí Alanis als anys 80 li va dir explícitament: "La reina i jo desitjaríem ser els coprínceps".

El llibre hi afegeix que el copríncep episcopal va quedar "astorat" per la petició, i li va respondre de manera taxativa que "els andorrans no ho volen". A més a més, li va recordar el cas llavors recent de la colònia del Sàhara, que Espanya va abandonar lliurant-la al Marroc, per justificar-li el temor d'Andorra que el traspàs de poders posés en perill la sobirania del país. Aquest fet va ser, afirma Eugeni Casanova, un dels motius que van portar a impulsar la Constitució andorrana per blindar les institucions nacionals.

Després d'aquesta trobada, no hi va haver cap més reunió oficial entre Joan Carles I i Joan Martí Alanis, que va ser copríncep fins l'any 2003.

Mostrar formulari de contacte