El Síndic de Greuges de la Seu, a la presentació del recull d'informes al Parlament
Els defensors locals de tot Catalunya han fet balanç de les més de 17.000 actuacions fetes durant el 2013 Les multes de trànsit, els tributs, l'habitatge i els serveis socials, entre els principals motius de queixes ciutadanes
El Síndic Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell, Àngel Rúbio, ha participat aquest dilluns en la presentació del VI Recull d'Informes del Fòrum SD, l'associació de Síndics i Defensors Locals de Catalunya, corresponent a les actuacions de l'any 2013. L'acte, al Parlament de Catalunya, l'ha encapçalat la presidenta de la cambra catalana, Núria de Gispert.
Durant el 2013 els síndics i síndiques locals van fer un total de 17.254 actuacions, entre consultes, queixes i actuacions d'ofici. Les queixes tramitades han estat un total de 2.737, i 139 expedients han estat fets com actuacions d'ofici.
El 52% de les queixes tramitades s'han tancat amb una resolució favorable als interessos de la ciutadania, entre les resolucions estimades i les que s'han resolt mitjançant una solució amistosa. Un 60% de les recomanacions emeses han estat acceptades totalment pels ajuntaments i un 22% han rebut una acceptació parcial de la recomanació. Finalment, un 24% de les queixes s'han pogut solucionar directament amb una resolució amistosa.
Administració, territori i atenció a les persones
El recull agrupa en tres grans blocs temàtics el conjunt de les actuacions dels síndics: administració, territori i atenció a les persones.
En el primer, el d'administració general, s'hi inclou casos de manca de resposta, silenci administratiu, notificacions, incompliment de terminis, i hisenda. L’any 2013 aquest àmbit temàtic va suposar el 33% de les queixes rebudes i destaquen les queixes sobre procediments sancionadors (40%) especialment en matèria de trànsit i mobilitat, seguits dels assumptes relacionats amb temes tributaris i de recaptació (21%). El 39% restant de les queixes corresponen a d'altres qüestions com ara els expedients de responsabilitat patrimonial de l’administració.
Pel que fa a l'apartat de territori, va concentrar el 48% de les queixes de l’any 2013; és a dir, la majoria. S'hi inclouen les relatives a l'habitatge (22%), el manteniment i la mobilitat de la via pública (13%), les de medi ambient i sorolls (15%) i les obres i disciplina urbanística (12%).
El tercer gran bloc, el d'atenció a les persones, representa el 19% de les queixes de l’any 2013 i agrupa les àrees municipals que presten una atenció directa a les persones com són: Consum, Cultura, Educació, Esports, Salut Pública, Serveis Socials o Participació Ciutadana i Relacions amb la ciutadania. Els serveis socials municipals concentren la majoria de queixes rebudes d’aquest àmbit (45%), seguits de les actuacions en temes de cultura (15%), i participació ciutadana (15%).
En aquesta presentació també hi han pres part Miquel Buch, president de l’Associació Catalana de Municipis; Xavier Amor, president de la Federació de Municipis de Catalunya, i Josep Giné, síndic municipal de greuges de Lleida i president del FòrumSD.
També s'ha presentat, dins el mateix acte, el llibre Síndic Municipal de Greuges: una proposta catalana en la defensa dels drets humans de Frederic Prieto i J. Antoni Martínez. A l’acte també hi han assistit una important representació de diputats i diputades del Parlament així com alcaldes, regidors i regidores dels ajuntaments que tenen síndic o defensor municipal.