El sector turístic de la demarcació de Lleida reclama més promoció i la millora d'infraestructures
El sector turístic de la demarcació de Lleida reclama una estratègia concreta per rellançar-se al mercat i poder fer front a la forta competència de l'oferta del Pirineu d'Osca. En aquest sentit, representants del sector han considerat que a Catalunya les institucions prioritzen el turisme de costa així com també el de ciutat a Barcelona.
Segons informa l'ACN, el president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Juan Antonio Serrano, ha assenyalat que ja han concertat una reunió amb el conseller d'Empresa i Ocupació per posar damunt la taula aquesta situació. Serrano ha dit també que enguany només està previst que 70 esquiadors a la setmana arribats des de l'Aeroport d'Alguaire vagin a les pistes del Pirineu.
A finals d'agost els resultats turístics donaven a la costa catalana i a Barcelona un creixement d'entre el 6 i el 10% d'ocupació. El president de la Federació d'Hostaleria de Lleida lamenta que això no s'hagi reproduït al turisme de les terres de Lleida ja que al juliol es van perdre 4 punts, l'agost es va mantenir i el setembre ''s'haurà de veure''. Serrano i el sector en general consideren que l'Administració presta més atenció al turisme de costa i de Barcelona i reclamen ''una part d'aquest pastís''.
Des de Lleida s'alerta de la forta competència del territori veí del Pirineu d'Osca. D'aquesta manera s'han aportat dades que indiquen que entre el 2010 i el 2011 a Osca ha augmentat en un 6% el nombre de viatgers, mentre que a Lleida només un 2%. És una tendència però que es reprodueix en la darrera dècada, ja que del 2001 al 2010 l'augment a Osca va ser del 18% i a Lleida del 9%. La tendència també es reflecteix en les dades sobre el creixement en nombre d'establiments i places hoteleres ja que del 2001 al 2010 Osca va passar de 296 a 362 establiments (un 22% més) i Lleida de 302 a 341 establiments (un 13% més).
Serrano ha insistit en què el sector vol plantejar una estratègia per capgirar les xifres. Creu que el sector a Lleida s'està mantenint i no es troba en una situació ''catastròfica'' comparat amb d'altres àmbits, però remarca que ''va a la baixa''. A més a més, afirma que a vegades no som conscients del potencial del territori. En aquest sentit, s'ha proposat la creació d'una taula estratègica amb membres del sector i de fora que es reuneixi periòdicament per analitzar la situació i buscar solucions.
Per capgirar la tendència a la baixa s'aposta per canviar radicalment la cultura comercial, millorar la qualitat del servei i instar a les administracions a fer una aposta ferma per les infraestructures. El sector reclama des de l'autovia A-2 vies ràpides als tres eixos del Pirineu: Vielha, Esterri d'Àneu i la Seu d'Urgell. Al mateix temps, se sol.licita que aquests tres punts estiguin units per una altra via ràpida de manera que la distància màxima entre ells fos d'entre una hora a una hora i quart.
Pel sector turístic, aquesta xarxa seria el millor aliat de l'Aeroport de Lleida-Alguaire ja que és molt complicat vendre una destinació amb avió que està a més de dos hores de l'aeroport. Respecte a aquesta infraestructura Serrano ha comentat que dels 23.000 turistes britànics i russos que està previst que vinguin la propera temporada d'esquí, només 70 a la setmana aniran a les pistes del Pirineu de Lleida, en concret a Baqueira Beret, ja que la resta tenen paquets turístics amb el Principat d'Andorra.
Un altre dels punts febles que el sector considera remarcable millorar és la senyalització dels atractius turístics a les carreteres. Tot plegat fa que en eixos tan importants com l'AP-2 hi hagi una indicació de Torreciudad, situada a 98 quilòmetres de Lleida, i s'obviïn el parc nacional d'Aigüestortes i Sant Maurici o el Patrimoni de la Humanitat de la Vall de Boí.