El sector turístic del Pirineu espera igualar o superar l'ocupació de l'estiu passat
Molts hotels tenen un bon nivell de reserves, o fins i tot el cartell de complet, per aquest pont de Sant Joan. L'any 2020, tot i la pandèmia, les comarques pirinenques van superar els resultats del 2019 gràcies al major interès pel turisme d'interior.
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida preveu aquest estiu assolir els mateixos resultats que al 2019, que es va tancar amb un rècord històric de 565.000 viatgers i 1.428.000 pernoctacions. La vicepresidenta de l'ens, Rosa Pujol, ha presentat la nova temporada turística aquest dilluns, primer dia oficial de l'estiu, i ha destacat que els bons indicadors epidemiològics haurien de "permetre" recuperar aquestes xifres d'abans de la pandèmia. Per tant s'ha mostrat optimista i confia que el sector gaudirà d'un "molt bon estiu". El tret de sortida serà aquest pont de Sant Joan, on en alguns llocs del Pirineu, ja s'ha penjat el cartell de "complet" als establiments i allotjaments turístics. Tot i això, també hi ha moltes reserves per al juliol i el setembre, de manera que es preveuen 3 mesos seguits amb "bons nivells d'ocupació".
El Pirineu i el Prepirineu ja es van situar l'estiu passat, en plena pandèmia, en una posició privilegiada per rebre turistes i fins i tot van superar les xifres del 2019, amb increments del 9%. No va passar el mateix, en canvi, a la Plana de Lleida, que amb algunes excepcions es va veure molt afectada pels brots de COVID-19 que hi van aparèixer i que van obligar a confinar alguns municipis del Segrià. Això va fer que en aquella zona hi hagués una davallada d'activitat turística del 21%.
El president de la Federació d'Hostaleria, el pallarès Josep Castellarnau, ha explicat que el sector està il·lusionat perquè es reprèn el "somni" de poder treballar amb un mínim de normalitat. Castellarnau ha destacat que, amb la retirada aviat de la mascareta, "es podrà tornar a gaudir de la sensació d'aire pur" de la demarcació, que el 2020 va passar de ser "la gran desconeguda" per molta gent a esdevenir un destí popular.
Tot i que enguany els municipis fallaires limitaran molt la presència de visitants, o fins i tot la prohibiran, l'existència de les Falles del Pirineu es consolida com un atractiu per a les reserves hoteleres del començament de l'estiu, segons ha dit Castellarnau, que alhora ha demanat al president de la Diputació, Joan Talarn, que estigui "atent" a les propostes dels fonts Next Generation, per poder fer "coses diferencials" a Lleida, com per exemple vies verdes.
De la seva banda, el president de l'Associació de Cases Rurals de Lleida, Jaume Ramon, ha remarcat la "forta demanda" que estan tenint, superior a la de l'any passat i fins i tot a la de 2019. Ramon també s'ha alegrat que precisament aquest dilluns finalitzi una de les darreres restriccions que encara els afectaven, com és la de la limitació de grups de 10 persones, un fet que els permet afrontar la temporada amb "normalitat", ha dit.
La presidenta de l'Associació de Càmpings, Marta Cortina, ha explicat que el sector registra sobretot reserves de turisme nacional i estatal i tot fa preveure que enguany es repetirà la tendència. Això no obstant, ha destacat que ja s'estan començant a veure els primers turistes internacionals pels càmpings del Pirineu. Cortina també ha posat de valor que els càmping es podran beneficiar de l'aixecament de l'obligatorietat d'anar amb mascareta a l'aire lliure tot i que ha assegurat que continuaran treballant per garantir els protocols d'higiene i seguretat per no "relaxar-se" davant el virus, sobretot als espais interiors.
Una oferta de 75.500 places
L'oferta d'allotjament per enguany entre hotels, càmpings, turisme rural, apartaments turístics, refugis, instal·lacions juvenils i albergs se situa en 75.000 places. Per tipus d'allotjament, l'oferta d'hostaleria és de 416 establiments amb 19.427 places; turisme rural amb 665 cases i 4.874 places, i càmping amb 63 establiments i 22.784 places, de les quals més de 4.000 són bungalows. La resta d'oferta engloba els 30 apartaments turístics, els 38 albergs, els 66 refugis, les 28 cases de colònies, les 6 granges escoles, i el 3.531 habitatges d'ús turístic.
Per tal de donar suport a la reactivació del sector turístic del Pirineu i Ponent, el Patronat de Turisme ha impulsat una campanya pròpia amb el lema 'Lleida, vola de nou' i ha participat en una segona campanya impulsada per l'Agència Catalana de Turisme, en col·laboració conjunta amb la resta de patronats de les diputacions catalanes i Torisme Val d'Aran, tal com ja es va fer per primera vegada l'any passat.
Es tracta d'una campanya destinada a fer una acció de promoció conjunta del territori més enfocada a escala estatal i també amb accions específiques adreçades al mercat francès en l'àmbit internacional. El pressupost per a les dues campanyes és de 500.000 euros. La idea és transmetre un missatge de recuperació, de tornar a la normalitat i poder gaudir dels espais naturals del conjunt del territori, amb una nova mirada.