El SEM renova les ambulàncies d'emergències de l'Alt Pirineu
La regió compta amb 16 vehicles, dels quals 11 són unitats de Suport Vital Bàsic totalment equipades. El personal pirinenc disposa d'equipament específic per a situacions de fred o neu
Aquest dijous, dins el desplegament gradual del concurs de Transport Sanitari Integrat a tot el territori català, s'han posat en marxa 16 noves unitats del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) a l'Alt Pirineu. També s'han renovat 33 unitats de la Catalunya Central. El Sant Hospital de la Seu és un dels recintes on s'ha fet la presentació dels nous automòbils.
La flota del SEM a l'Alt Pirineu consta d'11 unitats de Suport Vital Bàsic (SVB), integrades per dos Tècnics d’Emergències Sanitàries (TES), juntament amb 5 unitats de Suport Vital Avançat (SVA), integrades per un metge o infermer i un TES. Els vehicles donen servei a prop de 77.000 ciutadans, entre l'Alt Urgell, la Cerdanya, els Pallars, l'Alta Ribagorça i l'Aran. El SEM del Pirineu presenta algunes especificitats adaptades al territori, com ara disposar de mantes tèrmiques per atendre casos d'hipotèrmia. Alhora, els treballadors disposen de jaquetes més protegides per poder intervenir millor en situacions de fred o neu.
A la Catalunya Central, hi ha 26 unitats de SVB, 6 unitats de SVA i 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR), que en aquest cas donen servei a més de 500.000 ciutadans, que inclouen el Bages, el Berguedà, el Solsonès, l'Anoia i Osona.
A partir d’ara, el Sistema d'Emergències Mèdiques s’encarrega de centralitzar la gestió de tot el transport sanitari públic de Catalunya, fins ara coordinada entre el CatSalut (per al transport no urgent) i el SEM (per al transport urgent). L'objectiu és millorar la coordinació de les dues modalitats de transport, l’ús dels recursos i la gestió dels mateixos. El model millorat del transport sanitari replanteja els recursos disponibles en funció de les necessitats i els fluxos sanitaris de cada territori.
Aquest contracte de prestació del servei de transport sanitari integral de Catalunya, amb un valor total de 214 milions d’euros, garanteix un augment del nombre d'hores en un 5,29% i manté els llocs de treball i el nombre de vehicles que prestaran servei. El seu període de vigència és de 6 anys, prorrogable fins a un màxim de 10.
Vehicles d'Intervenció Ràpida
El sistema inclou, com a novetat, la priorització de l'assistència dels pacients in situ sobre del trasllat dels mateixos, amb la incorporació de nous Vehicles d'Intervenció Ràpida (VIR), que no efectuen trasllats. Són turismes, més àgils que les ambulàncies convencionals, i estan integrats per un metge i un TES. Estan situats estratègicament a tot el territori, amb la finalitat d’oferir una primera valoració de l’estat del pacient així com dels recursos necessaris a desplegar per fer front a l’incident. El VIR ja ha estat en funcionament a la ciutat de Barcelona des de fa gairebé sis mesos, mostrant uns resultats òptims en l’assistència als pacients i en la coordinació de l’activitat del SEM.
A banda, la pintura base de les noves unitats és d’un sol color, groc. Això evita difícils retolacions corbades alhora que facilita les reparacions de possibles ratllades o cops. A més, la nova imatge és més senzilla, harmonitzada amb la resta de cossos d’emergències i s’estampa amb vinils, reduint els costos i evitant-ne la degradació. Les ambulàncies incorporen canvi automàtic i tecnologia d’il·luminació per led, que permet tenir consums més baixos d’electricitat i millora qualitativament l’anterior sistema d’il·luminació.
S’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen les ambulàncies, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació. Es tracta d’un aparellatge que s’adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, doncs és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar. A banda, s’han ampliat equipaments com el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, fet que adapta les unitats per un millor trasllat pediàtric, així com un nou matalàs de buit i fèrula de Kendrick.
Les comunicacions entre les ambulàncies i la Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS) seran a través d’un PC embarcat, que disminuirà el trànsit de veu. A més a més, aquest ordinador disposa d’un navegador amb un programa específic per a emergències, que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa, i que mostra automàticament tota la informació actualitzada, tant del lloc de l’incident com de l’estat del pacient.