El Síndic de Greuges atén 29 queixes i 20 consultes a l'Alt Urgell durant el 2015
L'administració pública és l'apartat que genera més peticions, amb 6 queixes i 5 consultes. A la Seu, l'organisme dirigit per Rafael Ribó ha fet un total de 29 gestions
El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha atès durant el 2015 un total de 29 queixes i 20 consultes a l'Alt Urgell. La majoria tenen a veure, a parts iguals (28,6%), amb polítiques socials i amb l'administració pública. Cadascun d'aquests dos apartats ha rebut 8 queixes i 6 consultes; és a dir, concentren en conjunt prop del 60 per cent de la tasca de l'oficina del síndic a la comarca.
A nivell més concret, Ribó ha rebut 3 queixes i una consulta sobre educació i recerca, 2 queixes i 3 consultes sobre infància i adolescència, 2 queixes de salut i una queixa de serveis socials. L'administració pública és l'apartat amb més peticions: 6 queixes i 5 consultes, a les quals cal sumar 2 queixes i una consulta sobre tributs.
Pel que fa a d'altres apartats, s'ha rebut 3 queixes i una consulta sobre urbanisme i habitatge, 6 queixes i 2 consultes de consum, i 4 queixes i 2 consultes de seguretat ciutadana i justícia.
Per municipis, més de la meitat de gestions (29) han arribat des de la Seu, amb 16 queixes i 13 consultes. Des de Montferrer i Castellbò s'ha tramitat 4 queixes; des de les Valls d'Aguilar, 3, i des de les Valls de Valira, 2. També s'ha atès veïns de Cava, Coll de Nargó, Bassella, Fígols i Alinyà, Organyà, Peramola, Ribera d'Urgellet. A la resta de municipis no hi ha hagut cap incidència. L'Oficina del Síndic va fer un any més una jornada d'atenció als veïns a la Seu, el 17 de setembre passat, en què va rebre 14 queixes i 5 consultes.
Canvi de bases del Consorci d'Atenció a les Persones
D'altra banda, el Síndic de Greuges de Catalunya ha valorat específicament, en el seu informe, el fet que s'hagin modificat les bases reguladores del Consorci d'Atenció a les Persones, tal com va recomanar de fer l'any 2014 arran d'una queixa referent a la concessió d'ajuts socials. La petició plantejava que les bases es fessin des d'una perspectiva més àmplia i se suprimís l'obligatorietat amb caràcter general de les tasques de prestació social a canvi de la concessió d'ajuts. El Síndic aconsellava contemplar d'altres tipus de mesures. L'informe reconeix que el Consorci ha treballat per tal d'aconseguir un tractament més individualitzat de cada usuari.