El Síndic de Greuges proposa ajornar l'aprovació del Pla Director de l'Aeròdrom de la Cerdanya
Rafael Ribó reclama que s'atengui les al·legacions presentades pels afectats, que temen un augment de vols. El Consell Comarcal matisa que la normativa impedeix explícitament la transformació en aeroport
El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha proposat al Departament de Territori i Sostenibilitat que ajorni l'aprovació definitiva del Pla Director Urbanístic Aeroportuari de la Cerdanya. Aquest tràmit està previst a l'ordre del dia de la Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya, prevista per aquest dimarts. Ribó ha demanat que s'aclareixi les característiques i possibles efectes ambientals i urbanístics que pot comportar aquesta infraestructura, que podria comportar l'aterratge d'avions privats de fins a 24 metres.
El defensor del ciutadà ha rebut una denúncia per possible manca de transparència i difusió en el procediment, ja que la Direcció General de Transports i Mobilitat va denegar el passat 14 de gener l'accés a l'expedient a un interessat, fet pel qual ha demanat explicacions. També addueix que el tràmit d'informació pública es va fer a l'agost, mes en què va ser més fàcil que passés inadvertit. A més a més, Ribó demana al Departament de Territori i Sostenibilitat que respongui les al·legacions formulades pels ajuntaments directament afectats, que són Das i Fontanals de Cerdanya. Ambdós consistoris es van dirigir directament al Síndic perquè intervingués i aturés l'aprovació del Pla.
Les al·legacions se centren, entre d'altres, en el fet que aquest tindria un impacte negatiu des del punt de vista immobiliari i ecològic, quan no respon a necessitats reals de la comarca. El Pla afecta terrenys inclosos en l'espai Natura 2000. El document es fonamenta en el Pla territorial d'aeroports de Catalunya 2009-2015, que el TSJC va declarar nul el 15 de setembre del 2014, i en el Pla director de l'aeròdrom de la Cerdanya, respecte del qual no es va completar la tramitació i, per tant, no és vigent.
Resposta del Consell Comarcal
Sobre aquestes al·legacions, el Consell Comarcal de la Cerdanya ha matisat que el Pla Director Urbanístic "no permet el pas (de l'aeròdrom de Das) a aeroport comercial, ni es preveu", com tampoc no autoritza l'aterratge o enlairament d'aerotaxis ni la conversió en aeroport públic com s'ha fet amb el de la Seu. També recorda que el Consell no contempla l'ampliació de la pista malgrat que el pla la permet.
Finalment, l'ens comarcal assegura que amb el nou pla director, l'edificabilitat total de l'aeròdrom es redueix, si bé es permet la construcció d'hangars, i conclou que no es permetrà cap canvi en els actuals usos aeroportuaris. Actualment, l'aeròdrom de la Cerdanya té limitada la seva activitat a vols esportius, globus aerostàtics i helicòpters de rescat.