El transport públic d'Andorra seguirà sent gratuït per als residents aquesta legislatura
El Govern valora bé la prova pilot feta el darrer any. Un dels objectius és reduir l'ús del vehicle privat en els desplaçaments per dins el país
El Govern d'Andorra ha aprovat "de forma permanent" la gratuïtat del transport públic per als nacionals i residents al país. Així ho ha anunciat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que ha valorat de forma "molt positiva" la prova pilot que s'ha fet al llarg dels darrers dotze mesos.
L’Executiu ha decidit implementar aquest accés lliure, almenys, fins a finals de la legislatura que acaba de començar. Segons l'executiu, la mesura “és essencial per acompanyar la ciutadania i millorar el seu poder adquisitiu, alhora que s’ofereix de forma totalment gratuïta un servei més sostenible i que permet reduir el flux del vehicle privat".
Forné i el director d’Energia i Transports, Carles Miquel, han exposat el balanç de l’ús del servei de bus gratuït. “Ha estat una mesura àmpliament rebuda per la ciutadania”, ha explicat Forné, que ha detallat que s'ha registrat prop de 6 milions de viatges en un any, cosa que suposa un increment del 70% respecte el nivell de viatges d'abans de la gratuïtat.
En relació al nombre de viatges per dia, se’n registren més de 16.200, uns 6.000 més que abans de la gratuïtat del servei, que, tal com ha explicat Miquel, ha fidelitzat els usuaris i, a més, s’ha augmentat en un 56% el nombre de passatgers, que són de nova incorporació.
Aquest increment d’ús del transport públic també es tradueix en una disminució dels vehicles privats a la carretera i, per tant, menys emissions de gasos d’efecte d’hivernacle. Es registra una reducció aproximada de 4.000 viatges diaris fets en vehicle particular, el que suposa que s’han deixat d’emetre prop de 1.500 tones d’emissions de CO2.
Amb l’objectiu de continuar millorant el servei, la voluntat del Govern és iniciar un procés participatiu a partir de la tardor que permeti estudiar i implementar una millora en les freqüències, horaris i la implementació d’una targeta única per a tots els usuaris, substituint així les diverses targetes actuals, com la blava, la jove i la magna.