Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Els accidents mortals de trànsit es redueixen un 17 per cent durant el 2014

Els accidents mortals de trànsit es redueixen un 17 per cent durant el 2014

A la demarcació de Lleida s'ha passat de 30 a 26 víctimes a la carretera Per primera vegada, les distraccions amb el telèfon mòbil són la principal causa de sinistres viaris

Accident a Ribera d'Urgellet 11.2014
Accident a Ribera d'Urgellet 11.2014
02/01/2015 19:17

Les carreteres i autopistes catalanes van registrar aquest any 2014 un total de 140 morts, un 17,6% menys que l'any anterior, quan hi va haver 170 víctimes mortals. La reducció respecte l'any 2010 encara és més important, un 43%, i això, segons el conseller d'Interior, Ramon Espadaler, indica que el model català de seguretat viària "dóna resultats positius".

Tot i que Catalunya està al capdavant de l'estat i la Unió Europea en reducció de sinistralitat, el conseller no vol caure en el "triomfalisme" i ha alertat que la primera causa de mort ja és, per primera vegada, la manipulació de telèfons mòbils al volant. Per això, el 2015 se centrarà en aquest aspecte, juntament amb la mobilitat laboral i els majors de 74 anys.

A la demarcació de Lleida també han baixat els accidents mortals, tot i que la tendència a la baixa ha estat més moderada: s'ha passat de 30 a 26 morts, un 13% menys. Al conjunt de Catalunya, mentre que el 2010 hi va haver 246 morts en accidents de trànsit interurbans, la reducció des d'aleshores ha estat constant. També els ferits greus han baixat dels 1.278 de fa quatre anys a 935, amb alguns augments i descensos entremig.

La N-340 i la C-55, punts negres

Pel que fa a les altres demarcacions, l'única que augmenta els morts és Tarragona, amb 34 víctimes mortals, respecte les 29 del 2013, tot i que els ferits greus han baixat. La N-340 a les Terres de l'Ebre es confirma com un punt negre de la xarxa, amb 12 morts.

Les comarques on ha disminuït més la sinistralitat són les de Girona, amb 20 morts, davant dels 35 de l'any anterior, cosa que suposa un descens del 42%, tot i que han augmentat els ferits greus. Espadaler ho ha atribuït en part a la millora a la N-II, on l'any passat es va prohibir la circulació de camions. A Barcelona s'han reduït les xifres un 21%, passant de 76 a 60 morts. Tanmateix, es mantenen els mals resultats de la C-55, que uneix Abrera, Manresa i Solsona, ja que hi ha hagut vuit morts, el doble que el 2013. Des de la Catalunya central es reclama des de fa temps el desdoblament de la via o bé alliberar el peatge de l'autopista.

Menys accidents a l'agost

Per mesos, la sinistralitat ha baixat especialment a partir d'agost, amb reduccions importants a l'agost i desembre, els dos pitjors mesos del 2013, i a l'octubre, mentre que el primer semestre va ser pitjor que el de l'any anterior. La Setmana Santa, el pont de l'1 de maig i el pont d'agost no van registrar cap víctima mortal.

Segons el dia de la setmana, s'ha reduït la mortalitat un 28% en dies feiners. Així, el 2010 hi va haver 130 morts de dilluns a divendres, mentre que el 2013 n'hi va haver 111 i aquest 2014 un total de 80. Els caps de setmana s'ha passat de 116 morts el 2010 a 60 aquest 2014, un més que l'any anterior. En total hi ha hagut 23 caps de setmana sense cap mort a les carreteres, set més que el 2013.

Campanya de prevenció per a motoristes

Per tipus de vehicle, la motocicleta era el que més preocupava, pel repunt de morts del 2013, que es va tancar amb 42 víctimes. Aquest 2014 hi ha hagut 33 morts, un 21% menys. Segons Espadaler, aquests resultats han estat gràcies en part a les campanyes de conscienciació tant dels motoristes com de la resta d'usuaris de la via. La campanya va començar al segon semestre, i es van començar a veure bons resultats, després d'uns primers mesos amb un balanç negatiu respecte el 2013.

De vianants n'han mort deu, vuit menys que el 2013, i de ciclistes, sis, un més que l'any anterior. La sinistralitat també ha disminuït entre els camions, amb cinc morts, un menys que el 2013, i en furgonetes, amb quatre morts, tres menys. D'usuaris de turismes en van morir 81, deu menys que el 2013, cosa que suposa una reducció de l'11%.

Per edats, totes les franges veuen reduir la seva mortalitat, excepte les persones de 55 a 64 anys i els majors de 74 anys, que han augmentat més d'un 20%, superant la vintena de víctimes. Per reduir aquestes xifres, s'han posat en marxa plans de formació per a ancians. En canvi, la franja que més baixa és la dels joves de 15 a 24 anys, passant de 25 a 13 morts d'un any a l'altre.

Tot i representar gairebé el 45% dels conductors, les dones només han suposat el 21% de les víctimes. Així, el perfil aproximat de la víctima mortal és un home de més de 55 anys que pateix un accident la tarda d'un dia laborable. Les dones de 25 a 34 anys són les que pateixen menys accidents.

Per acabar de tancar les xifres, el Trànsit ha identificat 16 de les víctimes mortals, més d'un 11%, com a visitants estrangers. Són tres més que l'any anterior i això ha fet recordar a les autoritats catalanes que el país no només suporta la mobilitat de la pròpia població sinó la dels milions de turistes i persones que travessen el país com a via de pas. De fet, els dos accidents múltiples més greus, amb tres morts cadascun, van ser de turistes alemanys i francesos. Una de les mesures que permetrà reduir aquesta xifra és que la Unió Europea permetrà multar els vehicles siguin del país que siguin.

Riscos a la carretera

Això s'agreuja, segons Espadaler, pel dèficit històric d'infraestructures viàries, que suposa una ràtio de quilòmetres de carretera per habitant un 2,8% inferior a la mitjana espanyola. A més, es remarca en el cas de vies de doble sentit de circulació amb alta sinistralitat com la N-II, la N-340 o la C-55.

Però el que més preocupa a les autoritats són les causes plenament evitables. Així, les distraccions al volant s'han situat, per primer cop a la història, com la causa principal dels accidents mortals, per davant de l'excés de velocitat, la combinació amb alcohol o drogues i el consum de psicofàrmacs. Segons els Mossos, el 87% de les denúncies que interposen són per utilitzar el mòbil mentre es condueix, parlant per telèfon o escrivint o llegint missatges, cosa que encara és més greu. Segons Espadaler, conduir mentre s'usa el mòbil és com multiplicar per deu la taxa d'alcoholèmia.

Per això, el 2015 se centrarà especial atenció en aquest aspecte, sobretot mitjançant la conscienciació, però també les sancions, i s'incidirà també en la seguretat en l'entorn laboral, els ancians i en la reducció dels conductors que hagin consumit psicofàrmacs.

Mostrar formulari de contacte