Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Els actuals aranzels a aliments als EUA causen un impacte de 50 MEUR a les exportacions catalanes

Els actuals aranzels a aliments als EUA causen un impacte de 50 MEUR a les exportacions catalanes

Les empreses del sector a la demarcació de Lleida confien que si Joe Biden esdevé president es revisi aquestes taxes, tot i que auguren que es mantindran a curt termini. En cas que no es canviïn, algunes mediten deixar-hi d'exportar
Ramon Sentmartí, director de PRODECA (Foto: ACN)
05/11/2020 17:19

L'increment dels aranzels aplicat pel govern de Donald Trump a productes agroalimentaris europeus ha suposat un impacte econòmic negatiu d'uns 50 MEUR en les exportacions d'empreses catalanes als Estats Units, des de de la seva entrada en vigor l'octubre del 2019 i fins aquest agost, segons dades de Prodeca. La carn, l'oli d'oliva i els vins són els productes que s'han vist més afectats. Algunes de les empreses afectades són del sector agroalimentari de la demarcació de Lleida.

Des de la Promotora d'Exportacions Catalanes (Prodeca), empresa pública que depèn del Departament d'Agricultura, estimen que l'increment dels aranzels del 25% que els Estats Units van començar a aplicar l'octubre del 2019 a determinats productes agroalimentaris d'alguns països europeus s'ha traduït en una caiguda de vendes per valor d'uns 38 milions d'euros, als quals cal sumar l'impacte de 13 milions d'euros que ha comportat l'aplicació d'aquests nous aranzels, segons explica a l'ACN el director de Prodeca, Ramon Sentmartí. Cal recordar que l'administració Trump va implantar aquests nous aranzels arran de les subvencions de governs europeus a Airbus -que van perjudicar el seu gran rival Boeing-.

En aquest impacte a les exportacions agroalimentàries catalanes també ha influït el fet el govern nord-americà no hagi aplicat aquests nous aranzels al vi i l'oli que exporten altres països comunitaris competidors directes com és el cas d'Itàlia, Grècia o Portugal, com sí ha fet als procedents de l'estat espanyol. D'aquesta manera, "els vins i olis catalans han passat a ser molt menys competitius perquè han vist incrementat de cop i volta el seu cost un 25% en el mercat nord-americà", assenyala Sentmartí.

Oli i carn, els productes més afectats

En el cas de l'oli d'oliva, Prodeca xifra l'afectació en uns 17,5 milions d'euros (7 milions d'euros pel sobrecost en aranzels i 10,5 milions per la caiguda de vendes). Els vins –cal recordar que els aranzels no afecten el cava- han deixat de facturar uns 8,5 milions d'euros (4,58 milions pels aranzels i uns 4 milions d'euros per la disminució de les vendes). Però el sector més perjudicat ha estat el de la carn ja que, tot i haver patit en menor mesura l'impacte aranzelari, la baixada de vendes en aquests deu mesos n'ha fet caure la facturació uns 20 milions d'euros. També s'han vist afectades les exportacions de productes pesquers, mentre en productes gourmet o 'fine food', que agrupen dolços, pastisseria, làctics o la mel, entre altres, l'afectació ha estat menor, en concret d'1,5 milions d'euros.

Amb vendes per valor de 323,68 milions d'euros, els Estats Units van ser l'any 2019 el 9è mercat en importància pel que fa a les exportacions agroalimentàries catalanes. En els darrers cincs anys es van incrementar un 50%, tendència que s'ha vist estroncada arran dels nous aranzels. El 'fine food' va encapçalar l'any passat les vendes al mercat nord-americà, per valor d'uns 130 milions d'euros; el vi i el cava va ocupar el segon lloc (71,59 milions), i el van seguir l'oli d'oliva (41,22 milions d'euros), la carn, la fruita i el peix.

El Grup Pons és una de les empreses de la demarcació de Lleida que exporta els seus productes als Estats Units des de fa més de vint anys, sobretot oli d'oliva verge extra i vins. El seu director general, Eduard Pons, remarca que el factor més important, és la "competència absolutament deslleial" que suposa que aquests aranzels no s'apliquin a productes com ara l'oli o el vi d'Itàlia, Grècia o Portugal. "Això crea un greuge compartiu molt important en el lineal de compra, per exemple, entre un oli de l'estat espanyol i un d'italià", lamenta.

El nord-americà és el tercer mercat en importància pel Grup Pons. Hi efectua vendes per valor d'uns 7 milions d'euros anuals, el 20% del total. El grup compta amb una filial i amb treballadors a Nova Jersey, des d'on distribueix els seus productes arreu dels Estats Units. Un 60% de la cartera de productes que el grup exporta al mercat nord-americà estan sent gravats amb aquests aranzels ja que en altres com ara el cava o olis de sabors no se'ls hi apliquen, al menys fins al moment.

Mostrar formulari de contacte