Els Agents Rurals convoquen tres dies de vaga per denunciar la precarietat laboral
Els sindicats critiquen la manca de planificació i alerten que la PPA està "tensant" el servei. La direcció del cos respecta la convocatòria i assegura que treballen per donar resposta a les demandes de millores
Els Agents Rurals faran vaga la setmana entrant, els dies 26, 27 i 28 de maig, per reclamar millores en les seves condicions laborals i denunciar la "precarietat estructural" que, segons els sindicats, arrossega el cos des de fa anys. CCOO, UGT, CATAC, CSIF i Intersindical han alertat conjuntament d'una "manca crònica d'efectius, sous inferiors als d'altres cossos operatius i problemes d'organització interna" que dificulten tant el servei com la conciliació laboral.
A més a més, els representants han assegurat que la irrupció de la Pesta Porcina Africana (PPA) a l'Àrea Metropolitana ha "tensat" encara més "una plantilla ja saturada" i han dit que la manca de planificació dificulta cobrir les jubilacions de la meitat dels comandaments previstes per aquest any. Per tot plegat, han exigit a Interior "negociacions urgents".
Els sindicats també han denunciat una falta d’efectius per donar cobertura a les necessitats de la ciutadania. Asseguren que es troben amb "instal·lacions degradades, poc operatives i sense imatge corporativa", a més de "poques oportunitats de promoció professional, manca de convocatòries, sous i complements per sota dels d’altres cossos i problemes d’organització interna", especialment en grups especials. Aquestes deficiències, conclouen, generen un "greuge comparatiu respecte a d'altres cossos de la Generalitat”.
Segons els representants de la plantilla, aquesta situació “és conseqüència directa de la manca de capacitat tècnica i de planificació dels màxims responsables de la Direcció General dels Agents Rurals i de l’incompliment del Pla Estratègic aprovat l’any 2019”. I afirmen que encara avui “el cos arrossega els mateixos problemes que sindicats i Administració ja van detectar l’any 2003, quan es va aprovar la Llei del Cos d’Agents Rurals”. En aquesta línia, han manifestat que enguany es jubilaran la meitat dels comandaments del cos i no hi haurà suficients sotsinspectors per cobrir aquestes vacants. “Aquesta manca de planificació també succeeix en altres categories, com la d’agent major, oficials i inspectors”, detallen.
Els sindicats han lamentat que, tot i haver traslladat aquestes problemàtiques en diverses ocasions a la consellera d’Interior, Núria Parlon, i a la directora general del cos, Elisenda Pérez, no han obtingut “respostes efectives”. I han avisat que, si no hi ha avenços, podrien intensificar les protestes. Això passaria, per exemple, per deixar de fer guàrdies voluntàries en la lluita contra la PPA, limitant els canvis horaris als estrictament establerts per conveni. També han avançat que durant els dies de vaga faran concentracions davant la direcció general, a la finca de Torreferrussa (a Santa Perpètua de Mogoda), de les 7 del matí a les 7 del vespre.
El Govern preveu un pla per incorporar nous agents
Davant d'aquest anunci, la directora general dels Agents Rurals ha respectat la convocatòria de vaga, perquè “és un dret”, tot i que ha assegurat que treballen per donar resposta a les demandes dels treballadors. Un objectiu que emmarca en un pla estratègic que preveu incorporar fins a 1.300 agents fins a l'any 2030.
Elisenda Pérez ha recordat que el cos ja té 40 anys i admet que no s'ha arribat a alguns dels objectius marcats per fer-lo més operatiu. Tot i això, Pérez opina que la manca d’efectius s’arrossega ja des de l'any 2009, amb una "pèrdua lenta però continuada” perquè no es van fer les convocatòries per incorporar agents i substituir els que s’han anat jubilant o plegant. En aquell moment, es va fer un primer Pla estratègic i el cos no arribava als 500 agents, mentre que actualment són prop de 700.
Pel que fa a la tensió que ha generat la lluita contra la PPA tal com denuncien els sindicats, el cap operatiu del cos, Josep Antoni Mur, ha incidit a dir que volen "avançar el màxim possible” en la captura de porcs fers per mirar de fer el “buit sanitari” i alliberar agents de cara a la temporada d’estiu, que inclou la prevenció d'incendis i d'imprudències al medi rural. Mur estima que encara hi ha entre 500 i 700 senglars per capturar al perímetre de la zona infectada.
