Els ajuntaments de l'Alta Ribagorça demanen ser escoltats en la presa de decisions
Els representants locals, a favor de recuperar la governança pròpia en temes com ara medi natural i urbanisme. El moviment País Rural s'ha donat a conèixer als tres municipis que conformen la comarca
El moviment País Rural s’ha donat a conèixer l’Alta Ribagorça aquesta setmana passada. A la reunió de presentació, que es va fer per via telemàtica, hi va prendre part l’alcaldessa de Vilaller i presidenta del Consell Comarcal, Maria José Erta, juntament amb els màxims representants dels altres dos municipis que conformen la comarca: l'alcalde del Pont de Suert, José Antonio Troguet, i l'alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera.
El president de País Rural, Josep Maria Vila d'Abadal, va explicar els objectius de la nova plataforma, entre els quals va esmentar "recuperar la governança local i que les decisions dels municipis les prenguin els ajuntaments", a més de potenciar l’habitatge, l’escola rural i la sanitat amb consultoris als pobles, amb l’objectiu de "fixar la gent a les zones rural i que gaudeixin dels mateixos serveis que les zones metropolitanes". Pel que fa a les infraestructures i les noves tecnologies, Vila d'Abadal defensa que "han d’arribar a tot el país" i lamenta que "avui en dia encara hi ha zones on no arriben".
País rural, que ja s’ha registrat com a lobby, està redactant l’Estatut del Municipi Rural com a "gran paraigües" per a aquests municipis, tot inspirant-se en l'Agenda Agrària de França, "on per exemple està prohibit tancar una escola rural", remarquen. Paral·lelament, han iniciat una ronda de reunions amb tots els partits polítics de Catalunya.
Els alcaldes de l’Alta Ribagorça volen ser escoltats
Sònia Bruguera, ha manifestat que, tal com defensa País Rural, “Catalunya pateix un gran desequilibri territorial" perquè "tot i que la majoria dels habitants de Catalunya viuen a Barcelona o la seva àrea metropolitana, dels 948 municipis del país, 900 són rurals i per tant han de ser escoltats en la presa de decisions d’allò que els afecta". L'alcaldessa de la Vall de Boí defensa que haurien de "poder definir, projectar i executar les polítiques de natura que considerin més oportunes" i "recuperar la governança pels municipis i des dels municipis en tots els àmbits, ja no sols dels espais naturals, sinó també en la gestió forestal i l’urbanisme, i poder defensar la igualtat en l’accés a l’educació i la sanitat, per posar alguns exemples”.
De la seva part, José Antonio Troguet creu que ara cal "lluitar perquè la vida al món rural sigui una opció real, i el municipalisme tingui veritable pes en la governança del nostre territori”.
Finalment, l’alcaldessa de Vilaller, Maria José Erta, valora que “País Rural pot ser una eina important per lluitar contra el despoblament, la creació d’un pla estratègic, que valori les especificitats i polítiques rurals, tenint en compte les necessitats de cada territori". La també presidenta comarcal entén que "cal realitzar una política estructural en atenció als sectors agraris i forestals" i defensar les escoles rurals tot evitant-ne el tancament. Una altra reivindicació plantejada per Erta és "minorar l’escletxa digital i de xarxes viàries" i sobretot "un enfocament transversal de totes les zones rurals per fer front a l’ampli ventall de reptes econòmics, mediambientals i socials que actualment existeixen”. A la reunió també hi van participar Nil Monsó, Èric Iglesias, Albert Palacín i Gerard Subirà, regidors de la Vall de Boí.
País Rural es va constituir el juliol passat, amb l’assemblea fundacional celebrada a Montblanc (Conca de Barberà) i després d'haver-se'n anunciat la creació pocs dies abans en una trobada al port del Cantó, organitzada per mostrar el rebuig a l'Agència de la Natura de Catalunya. Està formada per ajuntaments, empreses, associacions i ciutadans, reclama que els municipis puguin definir, projectar i executar les polítiques rurals i de natura que considerin oportunes, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, però de forma autònoma. El nou moviment vol "acabar amb els greuges, el desequilibri territorial i el despoblament" i aconseguir "que es pugui gaudir dels mateixos serveis (públic i privats) en tots els municipis".
