Els governs català i andorrà es reuneixen per tractar projectes d'infraestructures i mobilitat
Els secretaris d'ambdós executius, Marc Sanglas i David Forné, han parlat de temes com l'estrena de l'ampliació d'horaris al bus de la Seu, la nova connexió aèria amb Mallorca i el projecte d'heliport al Principat
El secretari de Mobilitat i Infraestructures del Govern català, Marc Sanglas, i el seu homòleg andorrà, David Forné, s'han reunit aquest dimarts a Barcelona per "aprofundir en les relacions de bon veïnatge entre els dos territoris en matèria d'infraestructures i connexions terrestres i aèries". Els dos responsables de mobilitat han incidit en la "finalitat de facilitar la promoció turística, les relacions econòmiques i empresarials i el desenclavament del territori pirinenc".
Entre els temes que Forné i Sanglas han tractat hi ha la potenciació de l'Aeroport Andorra-la Seu, després que aquest mes el Govern d'Andorra ha confirmat la intenció d'obrir una nova línia comercial, amb l'aeroport de Son Sant Joan (Mallorca), que s'afegiria a la ja existent connexió amb Madrid-Barajas, estrenada ara fa dos anys per a la temporada d'hivern i que actualment ja funciona tot l'any. La nova línia aèria amb Palma està ara en procés de licitació.
El secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat d'Andorra també ha explicat l'estat actual del projecte d'Heliport Nacional, previst a la zona de la Caubella (la Massana), que segons ha manifestat Forné ha de permetre "generar oportunitats" i fer que el Principat disposi d'un espai d'aterratge i enlairament al seu propi territori, més enllà de la col·laboració existent amb Catalunya pel que fa a l'arribada d'avions.
Quant al trànsit terrestre, Marc Sanglas i David Forné han expressat la voluntat de seguir treballant per explorar la possibilitat de fer arribar el tren a Andorra en el futur. Tot i això, Forné ha explicat que la prioritat actual és la connexió amb bus i que, per això, aquest octubre mateix s'ha estrenat l'ampliació i millora de la línia entre la Seu d'Urgell i el Principat. Amb la nova autorització per explotar la línia, i la incorporació de l'empresa Hife, s’han doblat les freqüències de pas i ara en molts moments del dia hi ha un bus cada mitja hora tant d'anada com de tornada, mentre que fins fa poc només n'hi havia un cada hora. Paral·lelament, s’han rebaixat els costos dels abonaments i s’han allargat els serveis durant la setmana i el cap de setmana. Aquesta iniciativa, conclou el secretari d'Estat andorrà, "permet incrementar una major connexió amb el territori veí més pròxim, tot facilitant el flux diari de fronteres que transiten i utilitzen aquest servei".
A nivell més tècnic, Forné ha explicat a Sanglas que el Govern andorrà ha obert recentment un concurs internacional per estudiar i implementar un Pla Sectorial d’Infraestructures, que inclogui "la implementació d’un sistema de transport públic urbà de viatgers segregat". L'objectiu, afirma, seria "donar fluïdesa a la mobilitat del país, descongestionant el sistema actual, a més de reduir el nivell d’emissions de CO2 tot descarbonitzant el sector". Els dos representants han acordat seguir treballant a nivell tècnic els aspectes tractats per impulsar la millor cooperació en matèria de mobilitat.